Browsing Ph.d.-avhandlinger i profesjonsrettede lærerutdanningsfag / PhD Dissertations in Teaching and Teacher Education by Title
Now showing items 4-23 of 39
-
English teachers’ choices and beliefs about literature in the Norwegian upper secondary classroom
(Doctoral thesis, 2019)This doctoral dissertation presents a mixed methods study discussing the what, how, and why of literature in the upper secondary English classroom in Norway. More specifically, the study examines which literary texts English ... -
Folkelige og distingverte fellesskap: Gentrifisering av countrykultur i Norge - en festivalstudie
(Doctoral thesis, 2017)Denne doktorgradsstudien er et etnografisk arbeid med fokus på endringsaspekter ved programinnholdet og kjennetegn ved publikumssammensetningen til Norsk Countrytreff etter at festivalen fikk status som knutepunkt for ... -
Forced migration and English capital: A critical sociolinguistic analysis of English among Congolese refugees in Norway
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;37, Doctoral thesis, 2024)De siste årene har det vært en økning i tvungen migrasjon fra Det globale sør til Det globale nord. Norge er et av landene i Det globale nord som har tatt imot FN-flyktninger fra Det globale sør. Slike flyktninger har ofte ... -
Förskollärare kan delta i musikaliskt lekande, men avstår: en kvalitativ studie om musikalisk emancipation
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;25, Doctoral thesis, 2022)Inom den svenska och norska förskolan förstås ofta musik som en praktik som bör följa vissa normativa antaganden om rösten och dess ljud. Den framförliggande avhandlingen ifrågasätter dessa normativa antaganden då den ... -
Fra kritt til programmering: En kritisk diskursanalyse av begrepet digitale ferdigheter i norsk utdanningspolitikk og i norsk videregående opplæring
(Doctoral thesis, 2020)Denne doktorgradsstudien er en Fairclough-inspirert kritisk diskursanalyse av begrepet digitale ferdigheter i norsk utdanningspolitikk og i videregående opplæring. Studiens overordnede problemstilling er: Hvordan blir ... -
How Corpora Can Be Useful in English Language Teaching in Norwegian Schools
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;33, Doctoral thesis, 2023)Denne artikkelbaserte doktoravhandlingen utforsker hvordan korpus-samlinger av tekster av naturlig forekommende språk som er lagret i en elektronisk database, kan være en nyttig del av undervisningen i engelsk i norsk ... -
Inclusion in parent-teacher relationships: A sociolinguistic approach to language and media practices in multilingual contexts
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;38, Doctoral thesis, 2024)Abstract English: This article-based doctoral thesis investigates the roles of language and media practices for processes of inclusion and exclusion in relationships between majority language speaking teachers and parents ... -
"Jeg er ikke norsk, vet du, jeg er internasjonal". En etnografisk studie av musikalsk aktørskap blant ungdom i krysskulturelle kontekster
(Doctoral thesis, 2016)Sammendrag «Jeg er ikke norsk, vet du, jeg er internasjonal». En etnografisk studie av musikalsk aktørskap blant ungdom i krysskulturelle kontekster. Denne studien har blitt gjennomført som en etnografisk undersøkelse ... -
Kjønnsforskjeller i sosiale og skolefaglige prestasjoner
(Doctoral thesis, 2018)Bakgrunnen for tematikken i avhandlingen er både de nasjonale og de internasjonale forskningsresultatene som viser at jenter i dagens skole presterer bedre enn guttene i alle fag, bortsett fra faget kroppsøving, selv om ... -
Konseptualiseringer av profesjonalitet. En Deleuze-inspirert utforsking av barnehagelæreres profesjonalitet og det barokke
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;27, Doctoral thesis, 2022)De senere årene har konseptet profesjon fått en sterkere posisjon i det norske barnehagefaglige feltet. Der en tidligere snakket om arbeidet barnehagelærere utøver som et yrke, har det de senere årene blitt mer vanlig å ... -
Koranen «her inn» og «der ute»: En kvalitativ undersøkelse av tilnærminger til religiøse skrifter i formell og ikke-formell opplæring
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;39, Doctoral thesis, 2024)Sammendrag norsk: Elever som deltar i en trosopplæring på sin fritid kan lære om religiøse skrifter både i en religiøs og i en ikke-religiøs kontekst. Det vil si at de møter det samme skriftet, men innenfor ulike rammer ... -
Kryssende musikkopplevelser. En undersøkelse av samspill i en interkulturell musikkpraksis
(Doctoral thesis, 2018)Denne doktorgradsavhandlingen utforsker musikk som interkulturelt verktøy, basert på en etnografisk studie av samhandlingsprosesser i ensemblet Fargespill (Bergen). Fargespill samler barn og unge fra hele verden og gir dem ... -
Kulturskolelæreryrket i bevegelse – en framvekst av nye profesjoner? En kvalitativ undersøkelse av utdanningsfeltets forståelser av kulturskolen og kulturskolelærerprofesjonen
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;24, Doctoral thesis, 2022)Denne studien er en kvalitativ undersøkelse av musikkpedagogiske utdanninger som kvalifiserer til undervisning i kulturskolen, der forståelse er et nøkkelbegrep som binder sammen teori, empiri og resultater. Studiens ... -
Litterære lesemåter i ungdomsskolens litteraturundervisning: En studie av møter mellom ungdomslesere og bildebøker
(Doctoral thesis, 2020)I denne studien utforskes niendetrinnselevers bildeboklesninger i klasseromssamtaler og i selvstyrte grupper i norskfaget. Den overordnede problemstillingen har sitt utgangspunkt i leserorienterte teorier og spør hvordan ... -
Læreres praksis og elevers psykiske helse. En eksplorerende studie i ungdomsskolen
(Ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;10, Doctoral thesis, 2018)Den overordnede problemstillingen for denne avhandlingen er hvordan elevers psykiske helse kan støttes gjennom læreres daglige praksis med undervisning og med tilrettelegging for læring. Hensikten med avhandlingen er å ... -
The messiness and complexity of pedagogical change. Teachers’ and students’ experiences from implementing cooperative learning in physical education.
(PhD Dissertation in Teaching and Teacher Education;18, Doctoral thesis, 2020)English: In developing future physical education practices, it has been suggested that pedagogical models might help teachers improve conditions for students learning. In this thesis, I therefore explore how primary school ... -
Motivating and Engaging Readers. A study of pre-adolescent Namibian primary school readers
(Doctoral thesis, 2018)This PhD study broadly aims to contribute to the body of knowledge of the reading preferences, activities, motivation and engagement of Namibian pre-adolescent learners. A mixed research design has been employed and the ... -
«Når vi svinger inn på Macern gjør vi det på ordentlig!»: En studie i norsk raplyrikk
(Doctoral thesis, 2018)Utgangspunktet for denne studien er en faglig ambisjon om å utforske hva nærlesninger av norsk raplyrikk kan tilby. Avhandlingas utvalg av raplyrikk er lest fra et estetisk perspektiv som setter det enkelte uttrykket i ... -
Norwegian high school encounters migrant families: A case study of parental involvement in three schools
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;36, Doctoral thesis, 2024)Norsk sammendrag: Foreldres involvering i sine ungdommers utdanning i videregående skole oppfattes å være betydningsfull for ungdommenes faglige og sosiale utvikling. Forskning på involvering av migrantforeldre i videregående ... -
Nyere, norske biografier for barn og unge: En studie av biografisjangeren og barn og unges møter med tre biografier
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;14, Doctoral thesis, 2020)Denne avhandlinga posisjonerer seg innenfor forskningsfeltet for barnelitteratur. Gjennom to delstudier utforsker jeg nyere, norske biografier for barn og unge. I den første delstudien ser jeg nærmere på hva det er som ...