• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
Browsing Ph.d.-avhandlinger i profesjonsrettede lærerutdanningsfag / PhD Dissertations in Teaching and Teacher Education by Title 
  •   Home
  • Avhandlinger / Dissertations
  • Ph.d.-avhandlinger i profesjonsrettede lærerutdanningsfag / PhD Dissertations in Teaching and Teacher Education
  • Browsing Ph.d.-avhandlinger i profesjonsrettede lærerutdanningsfag / PhD Dissertations in Teaching and Teacher Education by Title
  •   Home
  • Avhandlinger / Dissertations
  • Ph.d.-avhandlinger i profesjonsrettede lærerutdanningsfag / PhD Dissertations in Teaching and Teacher Education
  • Browsing Ph.d.-avhandlinger i profesjonsrettede lærerutdanningsfag / PhD Dissertations in Teaching and Teacher Education by Title
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browsing Ph.d.-avhandlinger i profesjonsrettede lærerutdanningsfag / PhD Dissertations in Teaching and Teacher Education by Title

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Sort by:

Order:

Results:

Now showing items 5-18 of 18

  • title
  • issue date
  • submit date
  • author
  • ascending
  • descending
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • Kjønnsforskjeller i sosiale og skolefaglige prestasjoner 

      Gustavsen, Ann Margareth (Doctoral thesis, 2018)
      Bakgrunnen for tematikken i avhandlingen er både de nasjonale og de internasjonale forskningsresultatene som viser at jenter i dagens skole presterer bedre enn guttene i alle fag, bortsett fra faget kroppsøving, selv om ...
    • Kryssende musikkopplevelser. En undersøkelse av samspill i en interkulturell musikkpraksis 

      Kvaal, Camilla (Doctoral thesis, 2018)
      Denne doktorgradsavhandlingen utforsker musikk som interkulturelt verktøy, basert på en etnografisk studie av samhandlingsprosesser i ensemblet Fargespill (Bergen). Fargespill samler barn og unge fra hele verden og gir dem ...
    • Litterære lesemåter i ungdomsskolens litteraturundervisning: En studie av møter mellom ungdomslesere og bildebøker 

      Sommervold, Tove (Doctoral thesis, 2020)
      I denne studien utforskes niendetrinnselevers bildeboklesninger i klasseromssamtaler og i selvstyrte grupper i norskfaget. Den overordnede problemstillingen har sitt utgangspunkt i leserorienterte teorier og spør hvordan ...
    • Læreres praksis og elevers psykiske helse. En eksplorerende studie i ungdomsskolen 

      Nesset Mælan, Ellen (Ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;10, Doctoral thesis, 2018)
      Den overordnede problemstillingen for denne avhandlingen er hvordan elevers psykiske helse kan støttes gjennom læreres daglige praksis med undervisning og med tilrettelegging for læring. Hensikten med avhandlingen er å ...
    • The messiness and complexity of pedagogical change. Teachers’ and students’ experiences from implementing cooperative learning in physical education. 

      Bjørke, Lars (PhD Dissertation in Teaching and Teacher Education;18, Doctoral thesis, 2020)
      English: In developing future physical education practices, it has been suggested that pedagogical models might help teachers improve conditions for students learning. In this thesis, I therefore explore how primary school ...
    • Motivating and Engaging Readers. A study of pre-adolescent Namibian primary school readers 

      Kirchner, Emmarentia (Doctoral thesis, 2018)
      This PhD study broadly aims to contribute to the body of knowledge of the reading preferences, activities, motivation and engagement of Namibian pre-adolescent learners. A mixed research design has been employed and the ...
    • «Når vi svinger inn på Macern gjør vi det på ordentlig!»: En studie i norsk raplyrikk 

      Diesen, Even Igland (Doctoral thesis, 2018)
      Utgangspunktet for denne studien er en faglig ambisjon om å utforske hva nærlesninger av norsk raplyrikk kan tilby. Avhandlingas utvalg av raplyrikk er lest fra et estetisk perspektiv som setter det enkelte uttrykket i ...
    • Nyere, norske biografier for barn og unge: En studie av biografisjangeren og barn og unges møter med tre biografier 

      Vie, Inger-Kristin Larsen (Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;14, Doctoral thesis, 2020)
      Denne avhandlinga posisjonerer seg innenfor forskningsfeltet for barnelitteratur. Gjennom to delstudier utforsker jeg nyere, norske biografier for barn og unge. I den første delstudien ser jeg nærmere på hva det er som ...
    • Opprørets variasjoner: Autoritetstematikk i fire dikt av Henrik Wergeland 

      Stengrundet, Elin (Doctoral thesis, 2018)
      På 1880-tallet ble Henrik Wergeland (1808-1845) gjort til venstresidens dikter og inspirator. Det ble skapt et bilde av en opprørsk og fremtidsrettet personlighet og en like opprørsk og fremtidsrettet diktning. I denne ...
    • Physical Education and mental health: A study of Norwegian 15-year-olds 

      Røset, Linda (Doctoral thesis, 2019)
      Unge menneskers psykiske helse har fått stadig økende oppmerksomhet av politikere og beslutningstakere både i Norge og internasjonalt. Barn og unges psykiske helse er ansett å være en sentral del av den norske skolens ...
    • Pre-service teachers’ first encounter with multilingualism in field placement 

      Yassin Iversen, Jonas (PhD Dissertation in Teaching and Teacher Education;17, Doctoral thesis, 2020)
      Sidan klasserom blir stadig meir fleirspråklege, må lærarutdanningane utdanne lærarstudentar som kan dra vekslar på fleirspråklegheita til elevane for å støtte og fremje læring. Praksisopplæring blir ofte peika på som ein ...
    • The professional development of English language teachers: Investigating the design and impact of a national in-service EFL teacher education course 

      Coburn, James (Doctoral thesis, 2016-11-08)
      This mixed-methods article-based study examines the professional development of a group of experienced primary school teachers who had taught English without any EFL teacher education. The teachers then took a one-year ...
    • Utsatte grupper og kjønnsforskjeller i spesialundervisning og ordinær opplæring 

      Løken, Gro (Doctoral thesis, 2018)
      Formålet med denne avhandlingen er å undersøke hvilken sammenheng det er mellom faktorer innad i skolen og kjønnsforskjeller i spesialundervisning og ordinær opplæring for utsatte grupper. Utsatte grupper er definert til ...
    • Vilkår for læring for elevar på 1.-4. steg med vedtak om spesialundervisning 

      Festøy, Anne Randi Fagerlid (Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;13, Doctoral thesis, 2020)
      Formålet med avhandlinga er å auke kunnskapen om kva som kjenneteiknar vilkåra for læring for elevar som får spesialundervisning og går på 1. – 4. steg. Det er gitt særleg merksemd til spesialundervisninga sin funksjon for ...

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit
       

       

      Browse

      ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

      My Account

      Login

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit