Browsing Ph.d.-avhandlinger i profesjonsrettede lærerutdanningsfag / PhD Dissertations in Teaching and Teacher Education by Title
Now showing items 17-36 of 39
-
Litterære lesemåter i ungdomsskolens litteraturundervisning: En studie av møter mellom ungdomslesere og bildebøker
(Doctoral thesis, 2020)I denne studien utforskes niendetrinnselevers bildeboklesninger i klasseromssamtaler og i selvstyrte grupper i norskfaget. Den overordnede problemstillingen har sitt utgangspunkt i leserorienterte teorier og spør hvordan ... -
Læreres praksis og elevers psykiske helse. En eksplorerende studie i ungdomsskolen
(Ph.d. i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;10, Doctoral thesis, 2018)Den overordnede problemstillingen for denne avhandlingen er hvordan elevers psykiske helse kan støttes gjennom læreres daglige praksis med undervisning og med tilrettelegging for læring. Hensikten med avhandlingen er å ... -
The messiness and complexity of pedagogical change. Teachers’ and students’ experiences from implementing cooperative learning in physical education.
(PhD Dissertation in Teaching and Teacher Education;18, Doctoral thesis, 2020)English: In developing future physical education practices, it has been suggested that pedagogical models might help teachers improve conditions for students learning. In this thesis, I therefore explore how primary school ... -
Motivating and Engaging Readers. A study of pre-adolescent Namibian primary school readers
(Doctoral thesis, 2018)This PhD study broadly aims to contribute to the body of knowledge of the reading preferences, activities, motivation and engagement of Namibian pre-adolescent learners. A mixed research design has been employed and the ... -
«Når vi svinger inn på Macern gjør vi det på ordentlig!»: En studie i norsk raplyrikk
(Doctoral thesis, 2018)Utgangspunktet for denne studien er en faglig ambisjon om å utforske hva nærlesninger av norsk raplyrikk kan tilby. Avhandlingas utvalg av raplyrikk er lest fra et estetisk perspektiv som setter det enkelte uttrykket i ... -
Norwegian high school encounters migrant families: A case study of parental involvement in three schools
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;36, Doctoral thesis, 2024)Norsk sammendrag: Foreldres involvering i sine ungdommers utdanning i videregående skole oppfattes å være betydningsfull for ungdommenes faglige og sosiale utvikling. Forskning på involvering av migrantforeldre i videregående ... -
Nyere, norske biografier for barn og unge: En studie av biografisjangeren og barn og unges møter med tre biografier
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;14, Doctoral thesis, 2020)Denne avhandlinga posisjonerer seg innenfor forskningsfeltet for barnelitteratur. Gjennom to delstudier utforsker jeg nyere, norske biografier for barn og unge. I den første delstudien ser jeg nærmere på hva det er som ... -
Opprørets variasjoner: Autoritetstematikk i fire dikt av Henrik Wergeland
(Doctoral thesis, 2018)På 1880-tallet ble Henrik Wergeland (1808-1845) gjort til venstresidens dikter og inspirator. Det ble skapt et bilde av en opprørsk og fremtidsrettet personlighet og en like opprørsk og fremtidsrettet diktning. I denne ... -
Organisatoriske kjennetegn ved kommuner i rurale regioner med gode skoleresultater over tid
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;29, Doctoral thesis, 2022)Tematikken i avhandlingen er knyttet til de kontekstuelle utfordringene som påvirker skolesektoren i rurale regioner og den beskjedne oppmerksomheten som er gitt skoleledelse i denne konteksten. Avhandlingens fokus har i ... -
Physical Education and mental health: A study of Norwegian 15-year-olds
(Doctoral thesis, 2019)Unge menneskers psykiske helse har fått stadig økende oppmerksomhet av politikere og beslutningstakere både i Norge og internasjonalt. Barn og unges psykiske helse er ansett å være en sentral del av den norske skolens ... -
Pre-service teachers’ first encounter with multilingualism in field placement
(PhD Dissertation in Teaching and Teacher Education;17, Doctoral thesis, 2020)Sidan klasserom blir stadig meir fleirspråklege, må lærarutdanningane utdanne lærarstudentar som kan dra vekslar på fleirspråklegheita til elevane for å støtte og fremje læring. Praksisopplæring blir ofte peika på som ein ... -
Profesjonelle læringsfellesskap i skolen: En mulighet for kollektiv læring og bedre undervisning?
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;30, Doctoral thesis, 2023)Profesjonelle læringsfellesskap fremheves av empirisk skoleforskning som et mulig svar på lærerisolasjon og effektive læringsprosessforløp for å realisere lærersamarbeid og videreutvikle pedagogisk praksis. Retningen ... -
«Samordning for læring»? En studie av Fylkesmannens samordningsrolle i Kultur for læring
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;35, Doctoral thesis, 2023)Dette prosjektet har som hovedmål å se på samordning i offentlig sektor. Temaet er arbeidet med ut ifra statlige målsettinger om at vedtatt politikk skal gi gode tjenester til innbyggerne i kommunene. I Norge bygger offentlig ... -
Skrivedidaktikk i teori og praksis. En kvalitativ studie av skrivediskurser i lærerutdanningens norskfag
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;26, Doctoral thesis, 2022)Avhandlingen "Skrivedidaktikk i teori og praksis. En kvalitativ studie av skrivediskurser i lærerutdanningens norskfag" er forankret i den språkvitenskapelige og sosiokulturelt orienterte skriveforskningen. Formålet ... -
Språkhjelpere, investering og sosial rettferdighet: En undersøkelse av bruk av språkhjelpere i norskopplæringen for voksne nyankomne med liten skolebakgrunn
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;19, Doctoral thesis, 2021)I UNESCOs bærekraftsmål for utdanning relateres sosial rettferdighet til menneskers muligheter til å få en utdanning som er inkluderende og rettferdig, og som bidrar til at de tilegner seg grunnleggende ferdigheter og kan ... -
Teacher autonomy and teacher agency in an accountability context: a comparative study in Norway and Brazil
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;22, Doctoral thesis, 2021)This study addresses teacher autonomy and teacher agency in public lower‐secondary schools in one Latin American country (Brazil) and one European country (Norway) that have different models of educational governance based ... -
Teaching and Learning English through Corpus-based Approaches in Norwegian Secondary Schools: Identifying Obstacles and a Way Forward
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;21, Doctoral thesis, 2021)This doctoral dissertation presents the use of corpus-based approaches to English language learning in upper secondary school in Norway. The research was conducted in two distinct phases. The first phase investigated the ... -
The professional development of English language teachers: Investigating the design and impact of a national in-service EFL teacher education course
(Doctoral thesis, 2016-11-08)This mixed-methods article-based study examines the professional development of a group of experienced primary school teachers who had taught English without any EFL teacher education. The teachers then took a one-year ... -
Tid, berøring og inderlighet: Lesninger av utøvd barnehagefaglighet i lys av Walter Benjamins tankebilder
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;34, Doctoral thesis, 2023)Denne avhandlingen er en pedagogisk-filosofisk utforskning av utøvd barnehagefaglighet slik den kommer kroppslig til uttrykk i barnehagelæreres praksis. Basert på videofilmer av to barnehagelæreres praksiser tilknyttet ... -
Tradert visdom og tid som renner ut: En undersøkelse ved sangskoler med barn og folkemusikere nord i Bangladesh
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;31, Doctoral thesis, 2023)«De som lever inne i sangene vil aldri kunne skade noen. De blir mennesker blant mennesker. Det er den øvelsen jeg holder på med. I vedtektene for arbeidet vårt fins det et punkt, at den viktigste hensikten vår er å ta ...