Blar i Ph.d.-avhandlinger i profesjonsrettede lærerutdanningsfag / PhD Dissertations in Teaching and Teacher Education på tittel
Viser treff 29-39 av 39
-
«Samordning for læring»? En studie av Fylkesmannens samordningsrolle i Kultur for læring
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;35, Doctoral thesis, 2023)Dette prosjektet har som hovedmål å se på samordning i offentlig sektor. Temaet er arbeidet med ut ifra statlige målsettinger om at vedtatt politikk skal gi gode tjenester til innbyggerne i kommunene. I Norge bygger offentlig ... -
Skrivedidaktikk i teori og praksis. En kvalitativ studie av skrivediskurser i lærerutdanningens norskfag
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;26, Doctoral thesis, 2022)Avhandlingen "Skrivedidaktikk i teori og praksis. En kvalitativ studie av skrivediskurser i lærerutdanningens norskfag" er forankret i den språkvitenskapelige og sosiokulturelt orienterte skriveforskningen. Formålet ... -
Språkhjelpere, investering og sosial rettferdighet: En undersøkelse av bruk av språkhjelpere i norskopplæringen for voksne nyankomne med liten skolebakgrunn
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;19, Doctoral thesis, 2021)I UNESCOs bærekraftsmål for utdanning relateres sosial rettferdighet til menneskers muligheter til å få en utdanning som er inkluderende og rettferdig, og som bidrar til at de tilegner seg grunnleggende ferdigheter og kan ... -
Teacher autonomy and teacher agency in an accountability context: a comparative study in Norway and Brazil
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;22, Doctoral thesis, 2021)This study addresses teacher autonomy and teacher agency in public lower‐secondary schools in one Latin American country (Brazil) and one European country (Norway) that have different models of educational governance based ... -
Teaching and Learning English through Corpus-based Approaches in Norwegian Secondary Schools: Identifying Obstacles and a Way Forward
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;21, Doctoral thesis, 2021)This doctoral dissertation presents the use of corpus-based approaches to English language learning in upper secondary school in Norway. The research was conducted in two distinct phases. The first phase investigated the ... -
The professional development of English language teachers: Investigating the design and impact of a national in-service EFL teacher education course
(Doctoral thesis, 2016-11-08)This mixed-methods article-based study examines the professional development of a group of experienced primary school teachers who had taught English without any EFL teacher education. The teachers then took a one-year ... -
Tid, berøring og inderlighet: Lesninger av utøvd barnehagefaglighet i lys av Walter Benjamins tankebilder
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;34, Doctoral thesis, 2023)Denne avhandlingen er en pedagogisk-filosofisk utforskning av utøvd barnehagefaglighet slik den kommer kroppslig til uttrykk i barnehagelæreres praksis. Basert på videofilmer av to barnehagelæreres praksiser tilknyttet ... -
Tradert visdom og tid som renner ut: En undersøkelse ved sangskoler med barn og folkemusikere nord i Bangladesh
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;31, Doctoral thesis, 2023)«De som lever inne i sangene vil aldri kunne skade noen. De blir mennesker blant mennesker. Det er den øvelsen jeg holder på med. I vedtektene for arbeidet vårt fins det et punkt, at den viktigste hensikten vår er å ta ... -
Utsatte grupper og kjønnsforskjeller i spesialundervisning og ordinær opplæring
(Doctoral thesis, 2018)Formålet med denne avhandlingen er å undersøke hvilken sammenheng det er mellom faktorer innad i skolen og kjønnsforskjeller i spesialundervisning og ordinær opplæring for utsatte grupper. Utsatte grupper er definert til ... -
Vilkår for læring for elevar på 1.-4. steg med vedtak om spesialundervisning
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;13, Doctoral thesis, 2020)Formålet med avhandlinga er å auke kunnskapen om kva som kjenneteiknar vilkåra for læring for elevar som får spesialundervisning og går på 1. – 4. steg. Det er gitt særleg merksemd til spesialundervisninga sin funksjon for ... -
Young children’s grounding of mathematical thinking in sensory-motor experiences
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;20, Doctoral thesis, 2021)Hovedmålet med avhandling min er å utvikle kunnskap om små barns forankring av matematisk tenkning i sensoriske-motoriske erfaringer, mens et delmål er å øke forståelsen for hvordan utendørs design kan støtte slike erfaringer. ...