Browsing Ph.d.-avhandlinger i profesjonsrettede lærerutdanningsfag / PhD Dissertations in Teaching and Teacher Education by Subject "VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283"
Now showing items 1-7 of 7
-
English teachers’ choices and beliefs about literature in the Norwegian upper secondary classroom
(Doctoral thesis, 2019)This doctoral dissertation presents a mixed methods study discussing the what, how, and why of literature in the upper secondary English classroom in Norway. More specifically, the study examines which literary texts English ... -
Litterære lesemåter i ungdomsskolens litteraturundervisning: En studie av møter mellom ungdomslesere og bildebøker
(Doctoral thesis, 2020)I denne studien utforskes niendetrinnselevers bildeboklesninger i klasseromssamtaler og i selvstyrte grupper i norskfaget. Den overordnede problemstillingen har sitt utgangspunkt i leserorienterte teorier og spør hvordan ... -
The messiness and complexity of pedagogical change. Teachers’ and students’ experiences from implementing cooperative learning in physical education.
(PhD Dissertation in Teaching and Teacher Education;18, Doctoral thesis, 2020)English: In developing future physical education practices, it has been suggested that pedagogical models might help teachers improve conditions for students learning. In this thesis, I therefore explore how primary school ... -
Nyere, norske biografier for barn og unge: En studie av biografisjangeren og barn og unges møter med tre biografier
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;14, Doctoral thesis, 2020)Denne avhandlinga posisjonerer seg innenfor forskningsfeltet for barnelitteratur. Gjennom to delstudier utforsker jeg nyere, norske biografier for barn og unge. I den første delstudien ser jeg nærmere på hva det er som ... -
Physical Education and mental health: A study of Norwegian 15-year-olds
(Doctoral thesis, 2019)Unge menneskers psykiske helse har fått stadig økende oppmerksomhet av politikere og beslutningstakere både i Norge og internasjonalt. Barn og unges psykiske helse er ansett å være en sentral del av den norske skolens ... -
Pre-service teachers’ first encounter with multilingualism in field placement
(PhD Dissertation in Teaching and Teacher Education;17, Doctoral thesis, 2020)Sidan klasserom blir stadig meir fleirspråklege, må lærarutdanningane utdanne lærarstudentar som kan dra vekslar på fleirspråklegheita til elevane for å støtte og fremje læring. Praksisopplæring blir ofte peika på som ein ... -
Tradert visdom og tid som renner ut: En undersøkelse ved sangskoler med barn og folkemusikere nord i Bangladesh
(Ph.d.-avhandling i profesjonsrettede lærerutdanningsfag;31, Doctoral thesis, 2023)«De som lever inne i sangene vil aldri kunne skade noen. De blir mennesker blant mennesker. Det er den øvelsen jeg holder på med. I vedtektene for arbeidet vårt fins det et punkt, at den viktigste hensikten vår er å ta ...