Gjensidig skole-hjem samarbeid - en kvalitativ undersøkelse om fire læreres refleksjoner om idealer og realiteter i et gjensidig skole-hjem samarbeid.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2407459Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Denne masteroppgaven er tilknyttet studieprogrammet ”master i tilpasset opplæring” ved
Høgskolen i Hedmark, 2016. Oppgaven har som hensikt å undersøke hvordan et gjensidig
skole-hjem samarbeid utvikles hvor jeg tar utgangspunkt i fire læreres refleksjoner om
idealer og realiteter i et gjensidig skole-hjem samarbeid. Den teoretiske rammen for
oppgaven består av Pierre Bourdieus forståelse av symbolsk kapital og habitus, Axel
Honneths anerkjennelsestypologi og teori omkring empowerment som begrep og ideologi. I
tillegg benytter jeg teori om relasjonelle ferdigheter, tillit og Nordahls perspektiver på skolehjem
samarbeid. Materialet bygger på en kvalitative intervjuer som ble gjennomført våren
2016. Undersøkelsen viser at informantene vektlegger relasjonelle ferdigheter og åpen dialog
som idealer for et gjensidig skole-hjem samarbeid. Videre reflekterte de over realitetene i et
gjensidig skole-hjem samarbeid ved å vise til strukturelle rammer, handlingsrom, avgjørelser
og foreldrenes engasjement. Funnene i denne undersøkelsen kan vise en tendens hvor
manglende fokus på foreldremedvirkning, tillit og en støttende og utviklingsorientert
skolekultur kan danne et uheldig utgangspunkt for utviklingen av et gjensidig skole-hjem
samarbeid. Et slikt samarbeid krever et helhetlig perspektiv med fokus på maktfordeling,
refleksjoner omkring holdninger og atferd i møte med foreldrene, samt utforsking og
revidering av eksisterende maktstrukturer. En undervurdering av denne kompleksiteten kan
ifølge denne undersøkelsen forplante seg i ulike samarbeidsområder, og forhindre
utviklingen av et gjensidig skole-hjem samarbeid. English:
This master thesis is part of the master degree in Adapted Education at Hedmark University
of Applied Sciences, 2016. By drawing upon four teachers’ reflections on ideals and realities
in a mutual school-home collaboration, this study examines how a mutual school-home
collaboration develops.
The theoretical framework is composed of Pierre Bourdieu’s understanding of symbolic
capital and habitus, Axel Honneth’s recognition typology, as well as theories on
empowerment as a concept and ideology. Additionally, the thesis uses theories on relational
skills, trust and Nordahl’s perspectives on school-home collaboration. The empirical material
consists of qualitative interviews conducted during spring 2016.
The thesis shows that the informants emphasized relational skills and open dialogue as ideals
for a mutual school-home collaboration. Furthermore, they reflected on the realities of a
mutual school-home collaboration by referring to structural framework, maneuverability
within a framework, decisions and parental engagement.
The findings suggest that lack of mutual trust, parental involvement, and a supportive and
development-oriented school culture, may weaken the school-home collaboration.
In order to create a functional cooperation, however, it is necessary to implement a holistic
perspective and take into consideration the existing power distribution, reflection on attitude
and behavior when facing parents, along with exploration and revision of existing power
structures. Underestimating the complexity might, according to this study, propagate in
different areas of cooperation and prevent the development of a mutual school-home
collaboration.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Avdeling for lærerutdanning og naturvitenskap, Høgskolen i Hedmark, 2016.