Now showing items 37-56 of 100

    • Forebygge mobbing i barnehagen 

      Holtet-Stokkebekk, Anniken (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om tema mobbing og hvordan barnehagelærere kan arbeide med forebygging av mobbing i barnehagen. Jeg har brukt kvalitativt intervju for å undersøke hvordan barnehagelærere arbeidet med ...
    • Foreldresamarbeid med minoritetsforeldre i barnehagen. 

      Weymar, Therese (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Mange pedagoger opplever foreldresamarbeidet med minoritetsforeldre som krevende. Dette er en kvalitativ studie om hvordan pedagoger kan bedre samarbeidet med minoritetsforeldre. Oppgaven inneholder ulike teorier ...
    • Foreldresamarbeid når barn opplever samlivsbrudd. 

      Nygård, Åsa Charlotta (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I dag er det mange barnehagebarn som opplever samlivsbrudd i hjemmet og det er stor sannsynlighet for at barnehageansatt møter barn som gjennomgår et samlivsbrudd. Min bacheloroppgave dreier seg om foreldresamarbeid ...
    • Forståelser av barns medvirkning. 

      Fonsdal, Hedda (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven søker etter forståelser av begrepet barns medvirkning og hvordan dette praktiseres. Ved å bruke kvalitativ metode har jeg gjennom intervju innhentet datamateriale fra barnehagefeltet. De tre ...
    • Fra eldst til yngst – fra barns perspektiv. 

      Berget, Inger Kari (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om barns opplevelser av overgangen fra barnehage til skole, og i hvilken grad de opptrer som subjekter i denne overgangen. Jeg har jobbet ved begge institusjonene og var derfor opptatt ...
    • Friluftsliv og motorikk i barnehagehverdagen. 

      Strøm, Liv (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg forsøkt å finne ut om friluftsliv i barnehagen, har noe å si for de minste barnas motoriske kompetanse. Jeg har tatt for meg barn i alderen 1-3 år, som går i en tradisjonell barnehage. I ...
    • Fysisk aktivitet i barnehagen. 

      Berg, Marthe Veidahl (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Hensikten med denne oppgaven var å se nærmere på hvordan personalet i barnehagen kan legge til rette for at barn i alderen 2-3 år kan oppnå helsedirektoratets anbefalinger om minimum 60 minutter fysisk aktivitet ...
    • Gutter og bøker i barnehagen. 

      Rype, Øyvind (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Oppgaven min er basert på forskning som har kartlagt resultatene fra internasjonale leseprøver. Resultatene peker med noen unntak, i jentenes favør. Hvorfor er det slik? Biologer og kognitive forskere hevder at ...
    • Inkludering og de stille barna. 

      Østmo, Siv (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg jobbet ut fra problemstillingen min: Hvordan oppfatter barnehagepersonalet begrepet inkludering, og hvordan overføres denne kunnskapen til arbeidet med de stille barna? Jeg har belyst teori ...
    • Kjønn som kompetanse? - om mannlige og kvinnelige barnehagepedagogers praksis. 

      Solstuen, Terje (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven ser på menns underrepresentasjon i barnehagen og i lys av relevant teori om dette forsøker den å se på hvorvidt mannlige pedagoger arbeider forskjellig fra kvinnelige pedagoger. Forfatteren ...
    • Kjønnsroller og omsorg. 

      Kilde, Marthe (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven undersøker om barnets kjønn har en innvirkning på den omsorgen de voksene i barnehagen viser barnet. Belyst av problemstillingen "Vil barnets kjønn spille inn på hvordan de voksne viser omsorg ...
    • Kompetanseheving for personalet tilknyttet tema utrygg tilknytning hos barnehagebarn 

      Pålerud, Karoline (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I min bacheloroppgave har jeg valgt å fokusere på barn med en utrygg tilknytning. Gjennom kompetanseheving hos personalet vil jeg belyse disse barna og deres tilknytningsadferd.. Jeg har valgt følgende problemstilling: ...
    • Kvalitet og ledelse i barnehagen - en organisasjonsutfordring. 

      Vold, Andreas Lund (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven fokuserer på hvordan ledelse basert på blant annet ytre motivasjon og strenge dokumentasjonskrav kan gi implikasjoner for prosesskvaliteten i norske barnehager. Gjennom analyse av teori og forskning ...
    • Kvalitet og psykisk forebyggende arbeid i barnehagen. 

      Nordli, Karoline Tveter (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven handler om kvalitet i barnehagen. Gjennom et systematisk informasjonssøk og en kildekritisk gjennomgang av dokumenter undersøker denne oppgaven betydningen av kvalitet i barnehagen. Dette har jeg ...
    • Ledelsens betydning for ettåringenes oppstart og hverdag i barnehagen. 

      Engen, Gunn-Aase (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Som leder i barnehagen har du ansvar for å kvalifisere og veilede personalet til å se, forstå og møte tilknytningsbehovene hos de yngste barna som en viktig del av det pedagogiske arbeidet. Er det fokus i barnehagene ...
    • Lek som metode for bearbeidelse av sorg hos barn i barnehagen. 

      Bolsø, Anne (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Problemstillingen i arbeidet med denne studien under dette studiet er å undersøke hvilke adferdsmønstre og behov barn i sorg har, og hvordan barnehagelæreren kan møte disse i lek. Barn i sorg er sårbare, og har ...
    • Likestilling i barnehagen. 

      Fritz, Susanne Wang (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Gjennom dette studiet har jeg blitt mer og mer opptatt av likestilling, og arbeidet med dette i barnehagen. Denne oppgaven handler om alt som har med arbeidet med likestilling i barnehagen, på bakgrunn av ...
    • Likestilling i barnehagen. Diskursanalyse av utvalgte årsplaners arbeid med likestilling. 

      Bjørge, Caroline Asskildt (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Jeg har i denne oppgaven valgt ut to årsplaner og undersøkt hvordan disse barnehagene ut ifra det de skriver i deres årsplan arbeider med likestilling. Jeg har sett på hvilke diskurser som ser ut til å være rådende ...
    • Likestilling i barnehagen. En diskursanalyse av utvalgte dokumenters framskriving av menn i barnehagen. 

      Lyons, Sara Equay (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Jeg har lest og analysert tre utvalgte dokumenter som handler om likestilling og menns rolle i barnehagen. Jeg har satt meg kritisk til rådende kjønnsdiskurser, da spesielt til de voksne i barnehagen. Jeg stiller ...
    • ”Lær å forstå meg” En oppgave om kompetanseheving i personalgruppen i møte med barn med utfordrende atferd. 

      Bratland, Stina Eriksen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bachelor oppgaven fokuserer på viktigheten av kompetanseheving og avklaring av forventinger blant personalet i barnehagen, og hvordan mangel på kompetanseheving kan ha implikasjoner på barns utvikling. Som ...