• Ser du jeg snakker til deg? Kommunikasjon med barn og anerkjennelse av barns følelser i barnehagen. 

      Østmo, Hege (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Innhold: Denne oppgaven omhandler kommunikasjon med barn, og ulike måter man arbeider med å anerkjenne toddlerne i barnehagen. Overordnede dokumenter omhandler viktigheten med anerkjennelse, og hvilke rammefaktorer ...
    • Sikkerhet og bruk av naturen. En sammenligning av norsk og tysk barnehagekultur. 

      Benberg, Kristin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven er basert på problemstillingen: Hvilken innflytelse har begrepet sikkerhet på bruk av naturen med de yngste, og i hvilken grad finnes det forskjeller mellom barnehager i Norge og Tyskland? For å ...
    • Skriftspråkstimulering i barnehagen. 

      Jørgensen, Julie (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven tar jeg for meg skriftspråkstimulering i barnehagen. Jeg går blant annet inn på sosiokulturell teori, emergent literacy, teori om språklig bevissthet og generelt litt om skriftspråkstimulering ...
    • Små barns forhandlinger gjennom lek i barnehagen. 

      Bergestuen, Heidi (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om hvordan barnehagepersonalet kan forholde seg til de yngste barnas forhandlinger om hvem som er innenfor og utenfor i leken. Jeg har valgt å begrense aldersgruppen til 2-3 åringer. ...
    • «Spor av inntrykk, spor av uttrykk. - Et bildebokprosjekt». 

      Suhr, Anette Sætermo (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Jeg har i denne oppgaven laget ei billedbok for de yngste hvor jeg har forsøkt å se boka som et estetisk produkt – altså noe som engasjerer sanser og følelser, fremfor et instrument for språklæring eller ren ...
    • Tidlig stimulering av barns ordforråd. 

      Strandum, Anette (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Å utvikle et rikt ordforråd i barnehagen er viktig for barns utvikling og læring på mange områder, både her og nå og i et fremtidsrettet perspektiv. Denne oppgaven tar for seg tidlig stimulering av barns ordforråd, ...
    • Tilknytning i små og store barnegrupper 

      Bugueno, Hanne Fodnes (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven tar jeg opp temaet små barns tilknytning i store og små barnegrupper. Problemstillingen er; Påvirker størrelsen på barnegruppa kvaliteten på tilknytningen? For å kunne svare på dette har ...
    • Tilrettelagt omsorg i overgangen mellom småbarnsavdelig og storbarnsavdeling. 

      Reinemo, Mai-Ly (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorg. Oppgaven omhandler viktigheten av at personalet i barnehagen tilrettelegger god omsorg for hele barnegruppen samt hvert enkelt barn i overgangen fra småbarnsavdeling til ...
    • Tilvenning for de yngste barna i barnehagen. 

      Pettersen, Ina (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: De yngste barnas tilvenning i barnehage er et lite belyst tema innen pensum for barnehagelærere. Denne oppgaven tar for seg viktigheten i et trygt førstemøte med barnehagen og deres ansatte, både for barn og foreldre. ...
    • Tilvenning for de yngste barna i barnehagen. 

      Aaslie, Madelaine (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven fokuserer på hva som kan bidra til å skape en trygg og god tilvenningsperiode for de yngste barna i barnehagen. Teori fra blant annet Bowlby og Winnicott om tilknytning og overgangsobjekt belyser ...
    • Tilvenning for ettåringene i barnehagen. 

      Nyborg, Jannecke (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne oppgaven retter jeg fokus mot hvilke faktorer som kan bidra til en god tilvenning for ettåringene i barnehagen. Antallet av ettåringer som starter i barnehagen er økende og med det øker behovet for en ...
    • Tilvenning hos de yngste barna i barnehagen. 

      Sagbakken, Josefine (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven tar for seg tilvenningsperioden til de yngste barna på småbarnsavdelingen i barnehagen. Det blir stadig flere små barn i barnehagen i dag, og viktigheten av å ha kunnskaper om tilvenning og tilknytning ...
    • Tilvenning i barnehage – en utfordring. 

      Volan, Mathilde Elisabeth Electa (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Utgangspunkt for min bacheloroppgave var at jeg ville finne noen svar på hvordan barnehagen kan legge til rette for en best mulig tilvenning for ettåringer. Som metode har jeg brukt perspektiver fra Gilles Deleuze ...
    • Utagerende barn og sosial kompetanse 

      Vestengen, Linda Katrine (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne oppgaven har jeg hatt fokus på sosial kompetanse og hvilken rolle de voksne har for å inkludere de utagerende barna i barnegruppen. Min problemstilling er: Hvordan kan barnehagepersonalet benytte seg av ...
    • Utrygg tilknytning i barnehagen. 

      Fasteraune, Marianne (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I min bacheloroppgave har jeg valgt å fokusere på utrygg tilknytning hos de yngste barna i barnehagen. Målet mitt med oppgaven var å finne ut hva utrygg tilknytning er og hvordan tilrettelegge for trygg tilknytning ...
    • «Vi har undret oss over kongler mange ganger før» 

      Korsrud, Silje Killi (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Dette er en bachelor ved Høgskolen Innlandet, avdeling Hamar, Luna, våren 2018. Hovedfokuset for dette studiet har vært barns utvikling, lek og læring. I denne oppgaven er det tatt utgangspunkt i hvilken rolle ...
    • Voksenrollen i barns kroppslige lek. 

      Stenseng, Ivar (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne oppgaven tar jeg for meg voksenrollen i barnehagebarns kroppslige lek. Den kroppslige leken er en stor del av barnas hverdag i barnehagen. Hvordan barnehagens ansatte ser på denne typen lek er viktig for ...
    • Voksenrollen og sosial kompetanse i barnehagen. 

      Westbye, Siv (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Tema for denne oppgaven er hvordan personalet i barnehagen kan hjelpe barn som sliter med innagerende atferd i møte med jevnaldrende barn, slik at de får et godt samspill. Formålet med oppgaven er å sette søkelyset ...
    • Å plutselig bli stor. Om overgangen fra småbarnsavdeling til avdeling for store barn. 

      Motrøen, Monika (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven handler om utfordringene barn møter i overgangen mellom småbarnsavdeling og avdeling for store barn, og hvordan barnehagen ivaretar barnas behov for omsorg og tilknytning. Antall voksne halveres og ...
    • Å være sammen i/om bevegelsen. Kroppslig samspill med de yngste barna. 

      Kolseth, Kari Marte Steinsrud (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Denne oppgaven tar for seg de yngste barnas kroppslige samspill og hvordan vi som voksne og ansatte i barnehagen kan møte og besvare dette samspillet. Min nysgjerrighet har vært rettet mot bevegelsen og hvordan man ...