Now showing items 53-72 of 100

    • Ledelsens betydning for ettåringenes oppstart og hverdag i barnehagen. 

      Engen, Gunn-Aase (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Som leder i barnehagen har du ansvar for å kvalifisere og veilede personalet til å se, forstå og møte tilknytningsbehovene hos de yngste barna som en viktig del av det pedagogiske arbeidet. Er det fokus i barnehagene ...
    • Lek som metode for bearbeidelse av sorg hos barn i barnehagen. 

      Bolsø, Anne (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Problemstillingen i arbeidet med denne studien under dette studiet er å undersøke hvilke adferdsmønstre og behov barn i sorg har, og hvordan barnehagelæreren kan møte disse i lek. Barn i sorg er sårbare, og har ...
    • Likestilling i barnehagen. 

      Fritz, Susanne Wang (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Gjennom dette studiet har jeg blitt mer og mer opptatt av likestilling, og arbeidet med dette i barnehagen. Denne oppgaven handler om alt som har med arbeidet med likestilling i barnehagen, på bakgrunn av ...
    • Likestilling i barnehagen. Diskursanalyse av utvalgte årsplaners arbeid med likestilling. 

      Bjørge, Caroline Asskildt (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Jeg har i denne oppgaven valgt ut to årsplaner og undersøkt hvordan disse barnehagene ut ifra det de skriver i deres årsplan arbeider med likestilling. Jeg har sett på hvilke diskurser som ser ut til å være rådende ...
    • Likestilling i barnehagen. En diskursanalyse av utvalgte dokumenters framskriving av menn i barnehagen. 

      Lyons, Sara Equay (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Jeg har lest og analysert tre utvalgte dokumenter som handler om likestilling og menns rolle i barnehagen. Jeg har satt meg kritisk til rådende kjønnsdiskurser, da spesielt til de voksne i barnehagen. Jeg stiller ...
    • ”Lær å forstå meg” En oppgave om kompetanseheving i personalgruppen i møte med barn med utfordrende atferd. 

      Bratland, Stina Eriksen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bachelor oppgaven fokuserer på viktigheten av kompetanseheving og avklaring av forventinger blant personalet i barnehagen, og hvordan mangel på kompetanseheving kan ha implikasjoner på barns utvikling. Som ...
    • Minoritetsbarns kultur i barnehagen. 

      Moen, Therese Karina (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Jeg har sett nærmere på begrepene identitet, habitus, ressursorientert/problemorientert tilnærming til mangfold, inkluderende fellesskap, anerkjennelse, voksenrollen og barnehagen som en kulturell møteplass i ...
    • Mobbing i barnehagen. 

      Sømåen, Anita (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Oppgaven undersøker hvilke kunnskaper barnehagelærere har om mobbing. Den undersøker spesielt deres definisjon av mobbing og hvordan de arbeider forebyggende med mobbing i de ulike barnehagene. Jeg presenterer teori ...
    • Naturen og nærmiljøet rundt barnehagen. 

      Ingberg, Ida (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Jeg jobbet meg gjennom oppgaven ut fra problemstillingen min: Hvordan stiller personalet seg til bruken av naturen og nærmiljøet rundt barnehagen? Jeg har belyst teori innen styringsdokumenter, personalet, naturen ...
    • Når ettåringen begynner i barnehagen. 

      Sæther, Hege Cathrine (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven vil se nærmere på hva personalet i barnehagen bør fokusere på når de tar imot både barn og foreldre ved oppstartsperioden i barnehagen. Hvordan det kan legges til rette for at tilvenningen i barnehagen ...
    • Norsk som andrespråk i flerkulturelle barnehager. 

      Ones, Lise (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Jeg har spurt språkpedagoger og spesialpedagoger om hva som er viktig i arbeidet med norsk som andrespråk i flerkulturelle barnehager. Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming og har foretatt et gruppeintervjuet for ...
    • Omsorg i barnehagen, hva og hvordan? 

      Odlolien, Cathrine Røssummoen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Bakgrunn for valg av tema: Tematikken omsorg blir praktisert og forstått på ulike måter. Samtidig konkretiseres viktigheten for omsorg i barnehagen i teorien. Omsorg kan være udefinerbart og vanskelig å ...
    • Omsorg i barnehagen. 

      Solbakk, Marianne (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven redegjør for omsorgsbegrepet i barnehagen med problemstillingen «Hvordan forstår barnehageansatte omsorgsbegrepet og hvordan synliggjøres dette gjennom dokumentasjon i barnehagen?». Formålet ...
    • Omsorg i møte med ett- og toåringene i barnehagen. 

      Lindstrøm, Nina Alfstad (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorgens plass i rutinesituasjoner med ett- og toåringene i barnehagen. Hvordan barnehagelæreren forstår omsorgsbegrepet og hvordan omsorg synligjøres i arbeidet med ett- og ...
    • Omsorg og kompetanse for toddlerne i barnehagen. 

      Engehaugen, Lene Nøkleberg (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorg, og den omhandler hvordan barnehagepersonalet med sin kompetanse kan fremme omsorg for toddlerne, ett- og toåringene, i barnehagen. Det er foretatt en kvantitativ ...
    • Omsorg og læring i barnehagen. 

      Morgestad, Oda Marie (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Problemstillingen min er følgende: Hvordan er omsorg og læring skrevet frem i det nye høringsutkastet til Rammeplanen? Jeg har lest og analysert høringsutkastet til den nye rammeplanen. Jeg har analysert kritisk ...
    • Omsorgsfulle relasjoner mellom barn og voksne. 

      Lillemoen, Lisa-Maria (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorg, og den omhandler hvordan de ansatte i barnehagen vektlegger omsorg i det pedagogiske arbeidet for de yngste barna i barnehagen. I dag går over 80% av landets ettåringer ...
    • Overgangen barnehagen - skole 

      Foss, Laila Olsen (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven har jeg valgt å se nærmere på overgangen mellom barnehage- skole for å kunne besvare problemstillingen min: «Hva legges vekt på av pedagoger i barnehagen og skolen for å fremme en god ...
    • Overgangsobjektets betydning for trygghet til de yngste barna i barnehagen. 

      Røste, Kine Nordby (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven tar jeg for meg barnehagelæreres tanker og refleksjoner rundt de yngste barnas bruk av overgangsobjekt i barnehagen. Teori fra blant annet Winnicott og Bowlby vil bli brukt for å besvare ...
    • På hvilke måter jobber barnehagepersonalet med matematikk i planlagte matematiske læringssituasjoner, og hvordan synliggjøres samspillet mellom barn og voksen? 

      Johansen, Sigrid E. (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for bacheloroppgaven er matematikk i barnehagen. Det har blitt mer fokus på matematikk, og en økt satsning på realfag. Gjennom problemstillingen «på hvilke måter jobber barnehagepersonalet med matematikk i ...