• Minoritetsbarns kultur i barnehagen. 

      Moen, Therese Karina (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Jeg har sett nærmere på begrepene identitet, habitus, ressursorientert/problemorientert tilnærming til mangfold, inkluderende fellesskap, anerkjennelse, voksenrollen og barnehagen som en kulturell møteplass i ...
    • Mobbing i barnehagen. 

      Sømåen, Anita (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Oppgaven undersøker hvilke kunnskaper barnehagelærere har om mobbing. Den undersøker spesielt deres definisjon av mobbing og hvordan de arbeider forebyggende med mobbing i de ulike barnehagene. Jeg presenterer teori ...
    • Naturen og nærmiljøet rundt barnehagen. 

      Ingberg, Ida (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Jeg jobbet meg gjennom oppgaven ut fra problemstillingen min: Hvordan stiller personalet seg til bruken av naturen og nærmiljøet rundt barnehagen? Jeg har belyst teori innen styringsdokumenter, personalet, naturen ...
    • Når ettåringen begynner i barnehagen. 

      Sæther, Hege Cathrine (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven vil se nærmere på hva personalet i barnehagen bør fokusere på når de tar imot både barn og foreldre ved oppstartsperioden i barnehagen. Hvordan det kan legges til rette for at tilvenningen i barnehagen ...
    • Norsk som andrespråk i flerkulturelle barnehager. 

      Ones, Lise (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Jeg har spurt språkpedagoger og spesialpedagoger om hva som er viktig i arbeidet med norsk som andrespråk i flerkulturelle barnehager. Jeg har valgt en kvalitativ tilnærming og har foretatt et gruppeintervjuet for ...
    • Omsorg i barnehagen, hva og hvordan? 

      Odlolien, Cathrine Røssummoen (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Bakgrunn for valg av tema: Tematikken omsorg blir praktisert og forstått på ulike måter. Samtidig konkretiseres viktigheten for omsorg i barnehagen i teorien. Omsorg kan være udefinerbart og vanskelig å ...
    • Omsorg i barnehagen. 

      Solbakk, Marianne (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven redegjør for omsorgsbegrepet i barnehagen med problemstillingen «Hvordan forstår barnehageansatte omsorgsbegrepet og hvordan synliggjøres dette gjennom dokumentasjon i barnehagen?». Formålet ...
    • Omsorg i møte med ett- og toåringene i barnehagen. 

      Lindstrøm, Nina Alfstad (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorgens plass i rutinesituasjoner med ett- og toåringene i barnehagen. Hvordan barnehagelæreren forstår omsorgsbegrepet og hvordan omsorg synligjøres i arbeidet med ett- og ...
    • Omsorg og kompetanse for toddlerne i barnehagen. 

      Engehaugen, Lene Nøkleberg (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorg, og den omhandler hvordan barnehagepersonalet med sin kompetanse kan fremme omsorg for toddlerne, ett- og toåringene, i barnehagen. Det er foretatt en kvantitativ ...
    • Omsorg og læring i barnehagen. 

      Morgestad, Oda Marie (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Problemstillingen min er følgende: Hvordan er omsorg og læring skrevet frem i det nye høringsutkastet til Rammeplanen? Jeg har lest og analysert høringsutkastet til den nye rammeplanen. Jeg har analysert kritisk ...
    • Omsorgsfulle relasjoner mellom barn og voksne. 

      Lillemoen, Lisa-Maria (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorg, og den omhandler hvordan de ansatte i barnehagen vektlegger omsorg i det pedagogiske arbeidet for de yngste barna i barnehagen. I dag går over 80% av landets ettåringer ...
    • Overgangen barnehagen - skole 

      Foss, Laila Olsen (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven har jeg valgt å se nærmere på overgangen mellom barnehage- skole for å kunne besvare problemstillingen min: «Hva legges vekt på av pedagoger i barnehagen og skolen for å fremme en god ...
    • Overgangsobjektets betydning for trygghet til de yngste barna i barnehagen. 

      Røste, Kine Nordby (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven tar jeg for meg barnehagelæreres tanker og refleksjoner rundt de yngste barnas bruk av overgangsobjekt i barnehagen. Teori fra blant annet Winnicott og Bowlby vil bli brukt for å besvare ...
    • På hvilke måter jobber barnehagepersonalet med matematikk i planlagte matematiske læringssituasjoner, og hvordan synliggjøres samspillet mellom barn og voksen? 

      Johansen, Sigrid E. (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for bacheloroppgaven er matematikk i barnehagen. Det har blitt mer fokus på matematikk, og en økt satsning på realfag. Gjennom problemstillingen «på hvilke måter jobber barnehagepersonalet med matematikk i ...
    • Pedagogisk ledelse av ansatte i barnehagen med kvalitativt fokus 

      Sørensen, Birgitte (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om hvordan man som pedagogisk leder i barnehagen kan utføre sin profesjonsrolle på en god måte ovenfor sine medarbeidere, for å oppnå bedre kvalitet i barnehagen. Jeg vil i oppgaven ...
    • Personalets arbeid med oppstart og tilvenning med de yngste barna i barnehagen. 

      Bergsjø, Marie Emblem (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven baserer seg på problemstillingen: ”På hvilke måter arbeider personalet med oppstart og tilvenning hos de yngste barna i barnehagen?” Formålet med oppgaven er å få innsikt i hvordan en tilvenningsperiode ...
    • Personalets tilnærming til det kulturelle mangfoldet i barnehagen 

      Mohamed, Ashwaq Abdo (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven har jeg som forsker ønsket å finne ut om personalets holdningspraksis, i arbeid med flerkulturell barnehage. I den forstand har jeg definert min problemstilling: På hvilke måter kommer ...
    • ”Petter kan være en trapp”. En bacheloroppgave om mobbing i barnehagen. 

      Nybo, Hilde (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven har tatt for seg temaet mobbing og forebyggende arbeid mot mobbing i barnehagen. Jeg har sammenfattet teori om temaet samt at jeg valgte den kvalitative metoden intervju for å få frem ...
    • Relasjonskompetanse – grunnlaget for god kommunikasjon. 

      Simon, Julie (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Hvordan kan personalet ha god kommunikasjon i hente- og bringesituasjoner med alle foreldre? Det er sant at det alltid vil være noen foreldre som det er utfordrende å ha et positivt samarbeid med. Likevel mener ...
    • Risikofylt lek i barnehagen. 

      Lønstad, Mari (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Problemstilling: Hvilke faktorer kan påvirke barnas utfoldelse i risikofylt lek i barnehagen? Første delen består av teori for å belyse temaet. Store deler av oppgaven er delt inn i fire underkategorier: risikofylt ...