Now showing items 72-91 of 100

    • På hvilke måter jobber barnehagepersonalet med matematikk i planlagte matematiske læringssituasjoner, og hvordan synliggjøres samspillet mellom barn og voksen? 

      Johansen, Sigrid E. (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for bacheloroppgaven er matematikk i barnehagen. Det har blitt mer fokus på matematikk, og en økt satsning på realfag. Gjennom problemstillingen «på hvilke måter jobber barnehagepersonalet med matematikk i ...
    • Pedagogisk ledelse av ansatte i barnehagen med kvalitativt fokus 

      Sørensen, Birgitte (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om hvordan man som pedagogisk leder i barnehagen kan utføre sin profesjonsrolle på en god måte ovenfor sine medarbeidere, for å oppnå bedre kvalitet i barnehagen. Jeg vil i oppgaven ...
    • Personalets arbeid med oppstart og tilvenning med de yngste barna i barnehagen. 

      Bergsjø, Marie Emblem (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne oppgaven baserer seg på problemstillingen: ”På hvilke måter arbeider personalet med oppstart og tilvenning hos de yngste barna i barnehagen?” Formålet med oppgaven er å få innsikt i hvordan en tilvenningsperiode ...
    • Personalets tilnærming til det kulturelle mangfoldet i barnehagen 

      Mohamed, Ashwaq Abdo (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven har jeg som forsker ønsket å finne ut om personalets holdningspraksis, i arbeid med flerkulturell barnehage. I den forstand har jeg definert min problemstilling: På hvilke måter kommer ...
    • ”Petter kan være en trapp”. En bacheloroppgave om mobbing i barnehagen. 

      Nybo, Hilde (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven har tatt for seg temaet mobbing og forebyggende arbeid mot mobbing i barnehagen. Jeg har sammenfattet teori om temaet samt at jeg valgte den kvalitative metoden intervju for å få frem ...
    • Relasjonskompetanse – grunnlaget for god kommunikasjon. 

      Simon, Julie (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Hvordan kan personalet ha god kommunikasjon i hente- og bringesituasjoner med alle foreldre? Det er sant at det alltid vil være noen foreldre som det er utfordrende å ha et positivt samarbeid med. Likevel mener ...
    • Risikofylt lek i barnehagen. 

      Lønstad, Mari (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Problemstilling: Hvilke faktorer kan påvirke barnas utfoldelse i risikofylt lek i barnehagen? Første delen består av teori for å belyse temaet. Store deler av oppgaven er delt inn i fire underkategorier: risikofylt ...
    • Samarbeid med minoritetsspråklige foreldre. 

      Hov, Christina Vanghagen Løvald (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: Dette er en bacheloroppgave i foreldresamarbeid ved Høgskolen i Hedmark. Formålet med oppgaven har vært å belyse det samarbeidet som er mellom hjem og barnehage med minoritetsspråklige foreldre. For å få frem dette ...
    • Samarbeid mellom foreldre og barnehage - til barnets beste. 

      Lystad, Gerd Lahlum (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Problemstillingen i dette litteraturstudiet er å undersøke hva barnehagen kan gjøre for å ivareta samarbeidet med foreldrene. For at samarbeidet mellom foreldre og barnehage blir til barnets beste, er det viktig ...
    • Samtalekultur under måltidet i barnehagen. 

      Skau, Nina Elisabeth (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I min bacheloroppgave ønsker jeg å finne ut hvilke samtalekulturer vi finner i barnehagen under måltidsituasjonene. Jeg vil undersøke hvordan barn inviteres inn i samtaler og hvilke strategier de voksne bruker ...
    • Sansemotorikk i barnehagen. 

      Sander, Linn Rastad (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven har jeg tatt for meg temaet sansemotorikk i barnehagen. I min oppbygning av oppgaven har jeg lagt vekt på hva sansemotorikk er, de ulike sansene som jeg har delt inn i primær- og ...
    • Ser du jeg snakker til deg? Kommunikasjon med barn og anerkjennelse av barns følelser i barnehagen. 

      Østmo, Hege (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Innhold: Denne oppgaven omhandler kommunikasjon med barn, og ulike måter man arbeider med å anerkjenne toddlerne i barnehagen. Overordnede dokumenter omhandler viktigheten med anerkjennelse, og hvilke rammefaktorer ...
    • Sikkerhet og bruk av naturen. En sammenligning av norsk og tysk barnehagekultur. 

      Benberg, Kristin (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne oppgaven er basert på problemstillingen: Hvilken innflytelse har begrepet sikkerhet på bruk av naturen med de yngste, og i hvilken grad finnes det forskjeller mellom barnehager i Norge og Tyskland? For å ...
    • Skriftspråkstimulering i barnehagen. 

      Jørgensen, Julie (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven tar jeg for meg skriftspråkstimulering i barnehagen. Jeg går blant annet inn på sosiokulturell teori, emergent literacy, teori om språklig bevissthet og generelt litt om skriftspråkstimulering ...
    • Små barns forhandlinger gjennom lek i barnehagen. 

      Bergestuen, Heidi (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Denne bacheloroppgaven handler om hvordan barnehagepersonalet kan forholde seg til de yngste barnas forhandlinger om hvem som er innenfor og utenfor i leken. Jeg har valgt å begrense aldersgruppen til 2-3 åringer. ...
    • «Spor av inntrykk, spor av uttrykk. - Et bildebokprosjekt». 

      Suhr, Anette Sætermo (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: Jeg har i denne oppgaven laget ei billedbok for de yngste hvor jeg har forsøkt å se boka som et estetisk produkt – altså noe som engasjerer sanser og følelser, fremfor et instrument for språklæring eller ren ...
    • Tidlig stimulering av barns ordforråd. 

      Strandum, Anette (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Å utvikle et rikt ordforråd i barnehagen er viktig for barns utvikling og læring på mange områder, både her og nå og i et fremtidsrettet perspektiv. Denne oppgaven tar for seg tidlig stimulering av barns ordforråd, ...
    • Tilknytning i små og store barnegrupper 

      Bugueno, Hanne Fodnes (Bachelor thesis, 2018)
      Norsk: I denne bacheloroppgaven tar jeg opp temaet små barns tilknytning i store og små barnegrupper. Problemstillingen er; Påvirker størrelsen på barnegruppa kvaliteten på tilknytningen? For å kunne svare på dette har ...
    • Tilrettelagt omsorg i overgangen mellom småbarnsavdelig og storbarnsavdeling. 

      Reinemo, Mai-Ly (Bachelor thesis, 2017)
      Norsk: Temaet for denne bacheloroppgaven er omsorg. Oppgaven omhandler viktigheten av at personalet i barnehagen tilrettelegger god omsorg for hele barnegruppen samt hvert enkelt barn i overgangen fra småbarnsavdeling til ...
    • Tilvenning for de yngste barna i barnehagen. 

      Pettersen, Ina (Bachelor thesis, 2016)
      Norsk: De yngste barnas tilvenning i barnehage er et lite belyst tema innen pensum for barnehagelærere. Denne oppgaven tar for seg viktigheten i et trygt førstemøte med barnehagen og deres ansatte, både for barn og foreldre. ...