Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRynning, Marie
dc.date.accessioned2016-09-23T11:22:09Z
dc.date.available2016-09-23T11:22:09Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2410148
dc.description.abstractFormål: Inkludering av elever med særskilte opplæringsbehov i kroppsøving er et interessant fagfelt. Kroppsøving er valgt som arena fordi det skiller seg ut fra andre skolekontekster. På den ene siden kan elevene koble av å nyte fellesaktiviteter, mens på den andre siden vil det å vinne og tape, utføre mer eller mindre, høyere, lavere og bredere være et problem for elever med nedsatt funksjonsevne. På bakgrunn av at majoriteten kan, og minoriteten ikke kan, vil det være aktuelt å diskutere hvordan tenke inkludering i denne konteksten som bestemmes av om du har høyt nivå av de ferdigheter og prestasjoner som faget representerer. Dette kan ses i sammenheng med Goffmans (1963) teorier om hvordan en gruppe stigmatiserte individer opplever å være i fysisk nærhet sammen med andre mennesker. Perspektivet vil være grunnleggende for å forstå hvordan noen mennesker opplever å være en del av et samfunn der det er krevende å tilfredsstille til forventningene, som skaper en ekskluderende og enslig hverdag. Mitt bidrag med prosjektet er å få dypere kunnskap omkring elever med særskilte opplæringsbehov og deres subjektive opplevelse av å være deltagende i kroppsøvingsfaget. Det som ikke er blitt forsket på så mye tidligere, hvert fall ikke i det perspektivet jeg tenker, er å få varierende beskrivelser av et større mangfold av elever med særskilte opplæringsbehov der deres stemmer er i fokus. Felles for denne gruppen elever er at de opplever deltagelse i kroppsøvingsfaget som problematisk. Det å lytte til den subjektive opplevelsen av deltagelse, for senere å tilrettelegge slik at en inkluderende praksis opprettholdes vil kunne skape et suksessfullt læringsutbytte for alle. Det er konsensus blant forskere om en varierende deltagelse i kroppsøvingsfaget for elever med særskilte behov. Likevel eksisterer store mengder resultater og konklusjoner i lys av hvordan både medelever, lærer og undervisning påvirker om inkluderende praksis opprettholdes i kroppsøving. I forbindelse med kunnskap om kroppsøvingsfagets formål og dagens verdier om likeverd og inkludering er det et spenningsforhold mellom hvordan dette blir opprettholdt. Metode: Det er et stort utvalg av litteratur innenfor feltet spesialpedagogikk og kroppsøving. På bakgrunn av forskning tilgjengelig var hensikten å se en helhet og sammenlikne funnene slik at nye perspektiver blomstret samtidig som validiteten ble tryggere. For å besvare oppgavens formål ble det foretatt en gjennomgang av litteraturen. 12 forskningsartikler møtte prosjektets kriterier og nøkkelord. I lys av de 12 materialene ble det gjort ulike funn og sammenhenger i forhold til oppgavens problemstilling. Med Goffmans (1963) stigmateori og materialenes resultater ble fire kategorier identifisert; a) den avgjørende fellesskapsfølelsen b) forventninger og kontroll over egen kropp c) ønsket om å bli akseptert d) usikkerheten rundt inkluderende praksis i kroppsøvingsfaget. Disse danner grunnlag for oppgavens diskusjon som kaster lys over elevenes virkelighet og forståelse av ulike perspektiver på gode og dårlige opplevelser i en kroppsøvingstime. Funn: Studiens funn er tolket i lys av Goffmans stigmateori. Studiens materiale viser at lærere og medelever er avgjørende for hvordan eleven med særskilte opplæringsbehov erfarer kroppsøving. Det kommer frem hvordan elevene beskriver gode undervisningstimer og hva som er grunnen til lavere deltagelse og følelse av utestengelse. Stigmateorien er med å gi underliggende forståelser på stigmatisertes hverdag, og hvordan forankringen kan være behjelpelig for å utfylle manglende kunnskap. Ut fra dette ble de fire kategoriene drøftet. Hovedfunn viser at stigma fortsatt er en gyldig tilnærming å benytte seg av i dagens samfunn når en undersøker stigmatiserte individer og deres sosiale nettverk med andre mennesker.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectPedagogikknb_NO
dc.titleEr inkludering i kroppsøvning annerledes og ulikt i forhold til andre skolefag?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber76nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel