Show simple item record

dc.contributor.authorSimon, Julie
dc.date.accessioned2016-09-27T10:46:09Z
dc.date.available2016-09-27T10:46:09Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2410921
dc.descriptionBacheloroppgave, barnehagelærerutdanning, 2016.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Hvordan kan personalet ha god kommunikasjon i hente- og bringesituasjoner med alle foreldre? Det er sant at det alltid vil være noen foreldre som det er utfordrende å ha et positivt samarbeid med. Likevel mener Emilie Kinge (2009) at det går an å jobbe med å like alle mennesker. Jeg har erfart relasjoner mellom personalet og foreldre, hvor jeg observerer virkningen av hva god kommunikasjon kan gjøre for samarbeidet. For å finne ut av min problemstilling: Hvordan skape god kommunikasjon mellom foreldre og personalet i hente- og bringesituasjoner?, har jeg intervjuet to barnehagelærere, og studert teorier om blant annet foreldresamarbeid (Bø, 2011), relasjonskompetanse (Kinge, 2009), Batesons kommunikasjonsteori (Jensen & Ulleberg, 2011) og maktbegrepet til Foucault (Rønbeck, 2012). Min konklusjon innebærer blant annet en konstant utvikling av relasjonskompetanse som personalet trenger for å ha god kommunikasjon med alle foreldre.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: How can the staff have good communication with all parents when they pick up and drop off their kids? It is true there will always be some parents that are challenging to connect well with; however, Emilie Kinge (2009) believes that you can work to like all people. I have experienced interactons between staff and parents, where I observe the rewards of effective communication. In finding an answer to my thesis: How can good communication be created between parents and staff when they pick up and drop off their kids?, I have interviewed two pre-school teachers and explored several theories, including collaborating with parents (Bø, 2011), relational competency (Kinge, 2009), Bateson’s communication theory (Jensen & Ulleberg, 2011) and Foucault’s concept of power (Rønbeck, 2012). Part of my conclusion involves the constant, ongoing development of relational competency necessary for the staff in creating excellent communication with all parents.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBLUnb_NO
dc.subjectforeldresamarbeidnb_NO
dc.subjectkommunikasjonnb_NO
dc.subjectrelasjonskompetansenb_NO
dc.titleRelasjonskompetanse – grunnlaget for god kommunikasjon.nb_NO
dc.title.alternativeRelational Competency – a foundation for good communication.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber56nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record