Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolbakk, Marianne
dc.date.accessioned2016-09-27T11:31:51Z
dc.date.available2016-09-27T11:31:51Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2410937
dc.descriptionBacheloroppgave, barnehagelærerutdanning, 2016.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne bacheloroppgaven redegjør for omsorgsbegrepet i barnehagen med problemstillingen «Hvordan forstår barnehageansatte omsorgsbegrepet og hvordan synliggjøres dette gjennom dokumentasjon i barnehagen?». Formålet med oppgaven er økt kunnskap og forståelse, gi begrepet dybde og løfte det frem. Erfaringsbasert kunnskap viser at det er økt press på kartlegging og dokumentasjon av aktiviteter og læring. Dette er bra og spennende. Men med økt fokus på noe, vil noe annet stå i fare for å komme i skyggen og det er stilt spørsmål til om omsorg usynliggjøres. For å besvare problemstillingen inneholder oppgaven teori om dokumentasjon, omsorg, naturlig og etisk omsorg og den omsorgsfulle væremåte. Det er benyttet to metoder; intervju og dokumentanalyse for å innhente datamateriale, som senere drøftes. Det viser seg at god, men også mindre god omsorg eksisterer i barnehagen. Det er antagelser om at ytre faktorer som press fra politiske hold, lite bemanning og barnehageansattes egne erfaringer kan få negative konsekvenser for barnas omsorg.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This bachelor thesis explains the care concept in kindergartens with the question "How does the kindergarten staff interpret the care concept and how is it made visible through documentation?". The purpose of this paper is increased knowledge and understanding, giving the term depth and lifting it up. Experience- based knowledge shows that there is increased pressure on mapping and documenting activities and learning, which is good and exciting. However, with increased focus on some parts, anything else stands a danger of being overshadowed and it is questioned whether care is made invisible. To answer this topics this paper contains theory and documentation regarding care, natural and ethical care and the caring demeanor. Two methods are used; interviews and document analysis to collect data, which is later discussed. It turns out that both good and less good care exists in kindergarten. There is an assumption that external factors like political pressure, understaffing and kindergarten employees' own experiences can have negative consequences for children`s care.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBLUnb_NO
dc.subjectbarnehagernb_NO
dc.subjectomsorgnb_NO
dc.subjectdokumentasjonnb_NO
dc.titleOmsorg i barnehagen.nb_NO
dc.title.alternativeOmsorg i barnehagen.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber36nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel