dc.contributor.author | Engen, Gunn-Aase | |
dc.date.accessioned | 2016-10-11T08:51:03Z | |
dc.date.available | 2016-10-11T08:51:03Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2414121 | |
dc.description | Bacheloroppgave, barnehagelærerutdanning, 2016. | nb_NO |
dc.description.abstract | Norsk:
Som leder i barnehagen har du ansvar for å kvalifisere og veilede personalet til å se, forstå
og møte tilknytningsbehovene hos de yngste barna som en viktig del av det pedagogiske
arbeidet. Er det fokus i barnehagene på de yngste barnas emosjonelle behov, og har de
kunnskap om tilknytningsteorier og nære omsorgspersoner? For å sikre kvaliteten i
barnehagene er det styreren og den pedagogiske lederen som gjennom et tett samarbeid har
ansvaret for å veilede, videreutvikle og engasjere, og på denne måten sørge for at
barnehagen har kvalifiserte ansatte.
Oppgavens resultater gir inntrykk av at ledelsen har kunnskap om, og bruker veiledning
som et verktøy for å heve kompetansen til de øvrige ansatte i jobben, slik at de på best
mulig måte kan imøtekomme barnas ulike behov når de starter i barnehagen. Samtidig
utrykker de at det er vanskelig å imøtekomme behovet for en fast tilknytningsperson for det
enkelte barnet. | nb_NO |
dc.description.abstract | English:
As a leader, you have the responsibility to guide and help your colleague to see and understand the need of affiliation for the youngest children in the kindergarten. This is an important part of the educational work. Do the kindergartens focus on the younger children`s needs, and is there enough knowledge regarding this topic? The department manager and the educational leader have to work close together to secure the quality regarding guidance, development and enthusiasm, and though that make sure to hire qualified staff.
The thesis result gives the impression that the management has knowledge of, and uses guidance as a tool to enhance the expertise of the other employees in the kindergarten. By doing this, they can accommodate children`s different needs, when they start in the kindergarten. The results also show that it is difficult to accommodate the need for an attachment system to give each children individual follow-up. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | BLU | nb_NO |
dc.subject | ledelse | nb_NO |
dc.subject | barnehager | nb_NO |
dc.subject | barnehagepersonale | nb_NO |
dc.subject | tilknyting | nb_NO |
dc.subject | omsorg | nb_NO |
dc.title | Ledelsens betydning for ettåringenes oppstart og hverdag i barnehagen. | nb_NO |
dc.title.alternative | The importance of the leaders for one year old children in the kindergarten. | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 34 | nb_NO |