Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Hans-André
dc.date.accessioned2016-11-24T13:46:59Z
dc.date.available2016-11-24T13:46:59Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2422915
dc.descriptionBachelor Thesis. English lector – Class of 2013.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: The purpose of the thesis is to answer and discuss if ELF and EFL are different by highlighting pragmatics in a debate between Michael Swan and Henry, G. Widdowson. Although it is a straight forward question about whether they are the same or different, does the paradigm also contain other important subjects. The main focus for this thesis has been on the notion of mistakes within native speaker and non-native speaker norms and communities, but other subjects have also been discussed because of their pragmatic role to the ELF vs. EFL paradigm. English language teaching, language status, learning and using English and Global English models are debated either positively or negatively by linguists, teachers, professors and experts in the respectable fields. This has been done be reviewing literature and sources from Barbara Seidlhofer, Jennifer Jenkins, Michael Swan, Henry G. Widdowson, debates, symposiums and online articles. The conclusion of this thesis is that ELF and EFL are different and should not be viewed as the same, but as ambassadors of English and Global English that work in their own way. There are many subjects that need further research in order to draw further conclusions, and older established ways of viewing Global English may need further update in order to be relevant for this debate.nb_NO
dc.description.abstractNorwegian: Målet for denne bacheloren har vært å svare og diskutere om ELF og EFL betyr det samme ved å belyse pragmatiske objekter i debatten mellom Michael Swan og Henry G. Widdowson. Selv om det stilles et ja nei spørsmål om de er det samme eller ulike, består paradigmet også av andre viktige temaer. Hovedfokuset for denne bacheloren har vært på tanken om feil i morsmål og ikke-morsmål normer og lokalsamfunn i Engelsk, men andre temaer har også blitt diskutert på grunn av sin pragmatiske rolle i henhold til ELF vs. EFL paradigmet. Engelsk språklæring, språk status, læring og bruk av Engelsk og Global Engelske modeller er debattert enten positivt eller negativt av lingvister, lærere, professorer og eksperter i deres respektable felt. Dette har blitt gjort ved å gjennomgå litteratur og kilder fra Barbara Seidlhofer, Jennifer Jenkins, Michael Swan, Henry G. Widdowson, debatter, symposier og elektroniske artikler. Konklusjonen i denne avhandlingen er at ELF og EFL er forskjellige og bør ikke bli sett på som like, men som ambassadører for Engelsk og Global Engelsk som fungerer på sin måte. Det er mange temaer som trenger videre forskning for å kunne trekke flere konklusjoner, og eldre etablerte måter å vise Global Engelsk på kan trenge ytterligere oppdatering for å være relevant for denne debatten.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.subjectEnglish languagenb_NO
dc.subjectEnglish as a lingua francanb_NO
dc.subjectELFnb_NO
dc.subjectEnglish as a foreign languagenb_NO
dc.subjectEFLnb_NO
dc.titleThe English as a Lingua Franca and English as a Foreign Language paradigm.nb_NO
dc.title.alternativeEngelsk som Lingua Franca og Engelsk som fremmedspråk paradigmet.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010nb_NO
dc.source.pagenumber23nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel