Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorIngberg, Ida
dc.date.accessioned2016-12-05T13:35:57Z
dc.date.available2016-12-05T13:35:57Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2424259
dc.descriptionBacheloroppgave, barnehagelærerutdanning, 2016.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Jeg jobbet meg gjennom oppgaven ut fra problemstillingen min: Hvordan stiller personalet seg til bruken av naturen og nærmiljøet rundt barnehagen? Jeg har belyst teori innen styringsdokumenter, personalet, naturen og nærmiljøet. Videre har jeg undersøkt en barnehage i form av spørreskjemaundersøkelse og samtaleintervjuer. Jeg har drøftet teori opp mot de empiriske funnene, for å finne svar på problemstillingen. Jeg valgte å bruke en barnehage som ikke har natur og nærmiljø som et eget satsningsområde fordi jeg ønsket å se på hva som vektlegges når det legges til rette/ ikke legges til rette for bruken av naturen og nærmiljøet rundt barnehagen. Jeg fant mange og varierende grunner til hva som vektlegges for å ta i bruk naturen og nærmiljøet rundt barnehagen, spesielt oppfatningen av nytteverdien og praktiske årsaker blant de minste barna. Jeg ble ikke overrasket over at interesser blant personalet var sentralt, men ble noe overrasket over tankene bak behov/ikke behov for de aller minste barna og at kunnskap rundt naturen og nærmiljøet ikke var av stor betydning for hvordan personalet stilte seg til bruken av naturen og nærmiljøet.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This thesis is based on my research question: How does the personnel use the nature and local environment surrounding the kindergarten? I have researched relevant theory about my topic, such as official documents and literature about Norwegian kindergartens, nature and local environment. I chose to research one local kindergarten to discuss my theoretical findings against my empirical findings, in order to answer my research question. The research I did with the personnel of the kindergarten was both individual interviews and a questionnaire. The kindergarten I chose to research does not prioritize to use the nature and local environment on a daily basis. I made this choice because I wanted to find out what is emphasized when it comes to the decision to use/not use the nature and local environment surrounding the kindergarten. The answers I found to this question was both concerning the perception of the usefulness of the area surrounding the kindergarten and practical issues concerning the youngest children. It did not surprise me that the personal interests of the personnel affected their decisions. What did surprise me was the lack of consideration to what the children could benefit from being outside. Another thing that surprised me was that the personnel did not seem to consider the importance their knowledge about nature and the local environment has for the daily use of the nature and local environment.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectBLUnb_NO
dc.subjectbarnehagernb_NO
dc.subjectnaturnb_NO
dc.subjectnærmiljønb_NO
dc.titleNaturen og nærmiljøet rundt barnehagen.nb_NO
dc.title.alternativeNature and local environment surrounding the kindergarten.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.source.pagenumber39nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel