Måling av educational experience i musikkstrømmetjenester
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2428609Utgivelsesdato
2016Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for denne bacheloroppgaven er betalingsvilje for strømmetjenester i musikkbransjen. Internett har blitt en dominerende kanal for levering av musikk og strømmetjenester har tatt over musikkmarkedet. Vi ser at inntektene på disse tjenestene øker og er interessert i å se om det finnes faktorer som gjør forbrukeren mer villig til å betale. I problemstillingen spør vi: finnes det faktorer som kan påvirke betalingsviljen for strømmetjenester? En gjennomgang av eksisterende litteratur omkring ‹‹experience economy›› viser at den tilknyttede opplevelsen er viktigere enn selve produktet eller tjenesten. Teorien forklarer fire ulike faktorer for produktopplevelse, hvor vi ser at educational experience handler om den aktive læringsopplevelsen forbrukeren får gjennom erfaringen av et produkt. Det finnes ingen forskning omkring educational experience i musikkbransjen, vi ønsker derfor å se på hvordan denne teorien oppfører seg relatert til betalingsvilje. Musikkbransjen er avhengig av betalingsvillige kunder og det er derfor relevant å undersøke hva som påvirker dette for at bransjen og strømmetjenestene skal kunne øke sine inntekter. Denne studien har undersøkt og vist at educational experience påvirker musikklytteren til å bli mer betalingsvillig for strømmetjenester. Studien viser også at det ikke finnes noe kjønnsskille når det kommer til betalingsvillighet. Dette er en kvantitativ undersøkelse som viser at educational experience er tett knyttet til erfaringene forbrukeren har med oppdagelsen av ny musikk. Studien kan derfor være en viktig referanse for bransjen og gi en indikasjon for hvilke faktorer som er relevante å se videre på. Engelsk sammendrag (abstract) The Internet has become a dominating channel for distributing music and streaming services has taken over the commercial market for music. We have seen an increase in revenue from these services and this dissertation studies whether there are specific factors influencing the consumers to be more willing to pay. Our research question asks: which factors influence the willingness to pay for streaming services? The literature review examines Pine and Gilmore’s (1999) four realms of ‹‹experience economy››, which show that the experience itself is more important and memorable than the product or service. The concept explains four realms of product experience where educational experience involves active participation from the consumer to increase their knowledge or skills. This concept is not yet tested in relation to music, which is why this study examines the causality between the concept of educational experience and the consumers’ willingness to pay. The music industry is dependent on costumers being willing to pay for their products, therefore it is relevant to research what influences costumers and what effect it can have on streaming services and the music industry. This study has researched and proven that educational experience in fact influences the music listener to become more willing to pay for music streaming services. The dissertation also show that there are no divide in gender when it comes to the results; independent to gender there is a correlation between educational experience and each individual's willingness to pay. This is a quantitative study and the results show that educational experience is closely linked to what consumers experience in regards to discovering new music. This may be an important reference for the music industry and may provide an indication as to which factors are relevant to research further in relation to revenue generated from streaming services.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i music management 2016