Show simple item record

dc.contributor.authorFaldet, Ann-Catrin
dc.contributor.authorLekhal, Ratib
dc.date.accessioned2017-02-09T14:08:42Z
dc.date.available2017-02-09T14:08:42Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationFaldet, A.-C. & Lekhal, R. (2016). Voldelige jenters opplevelse av skolen som arena for læring og sosialt samspill. Spesialpedagogikk, 81(3), 51-64.nb_NO
dc.identifier.issn0332-8457
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2430162
dc.descriptionDenne artikkelen er publisert i Spesialpedagogikk. Utgivers nettsider finnes her: https://www.utdanningsnytt.no/spesialpedagogikk/nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Kunnskapen om jenter med et volds- og aggresjonsproblem er langt mer sparsom enn tilsvarende vansker hos gutter. Denne studien utnytter data fra 9442 elever, hvorav 60 jenter og 254 gutter er definert til å ha voldelig atferd, for å undersøke hva som kjennetegner jenter som viser voldelig atferd. Resultatene viste blant annet at jenter med voldelig atferd trives dårligere, føler seg mer isolert og opplever sitt klassemiljø og relasjoner til medelever dårligere enn det gutter med voldelig atferd gjør. Resultatene og praktiske implikasjoner diskuteres i lys av relevant litteratur og tidligere forskning.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: Girls with violent behavior Knowledge about girls with violence and aggression problems is far sparser than the corresponding difficulties for boys. This study utilizes data from 9442 students, of which 60 girls and 254 boys are defined with violent behavior, in order to examine the characteristics of girls who show violent behavior. The results showed that girls with violent behavior enjoy school less, feel more isolated, and experience the class environment and relations with peers poorer than boys with violent behavior do. The results and practical implications are discussed in the light of relevant literature and previous research.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUtdanningsforbundetnb_NO
dc.subjectjenternb_NO
dc.subjectvoldnb_NO
dc.subjectvoldelig atferdnb_NO
dc.subjecttrivselnb_NO
dc.subjectrelasjonernb_NO
dc.subjectskolenb_NO
dc.subjectelevernb_NO
dc.titleVoldelige jenters opplevelse av skolen som arena for læring og sosialt samspill.nb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber51-64nb_NO
dc.source.volume81nb_NO
dc.source.journalSpesialpedagogikknb_NO
dc.source.issue3nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record