Browsing Master i pedagogikk deltid MAPED by Title
Now showing items 2-21 of 112
-
"Å se barnet som subjekt"
(Master thesis, 2019)Å se barnet som subjekt har blitt mer fremtredende de siste årene i barnehagesektoren. Når vi snakker om barn som subjekt kommer vi inn på at dette må forstås opp mot et fellesskap. Både rammeplanen for barnehagen og FN’s ... -
Barn i sorg i barnehagen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i pedagogikk har barn i sorg i barnehagen etter å ha mistet foreldre som tema. Målet har vært å se helhetlig på fenomenet gjennom fire forskningsspørsmål: • Hvordan møter barnehagen barn som pårørende ... -
Barnehagen som arena for demokratisk danning : det medvirkende barnet - idealet for danningen i barnehagen?
(Master thesis, 2011)The subject of this study is child participation and formation in the kindergarten. It points at conflicting tendencies in the debate about kindergartens. The kindergarten should contribute to children's formation and ... -
Barnehagen som danningsarena - veivalg i et ullent danningslandskap : en studie av barnehageansattes forståelse av egen praksis med særlig fokus på danningsbegrepet
(Master thesis, 2014)Masterstudien er empirisk og handler om hvilken forståelse barnehageansatte har av egen pedagogisk praksis. Oppgavens utgangspunkt har vært implementeringen av danningsbegrepet i barnehagelovens formålsparagraf og det ... -
Barneskolelærerens anerkjennelse i klasserommet
(Master thesis, 2021)I denne studien undersøker jeg barneskolelærerens anerkjennelse i klasserommet utifra tre forskningsspørsmål som ligger til grunn for denne oppgaven, 1) hvordan forstår barneskolelærere fenomenet anerkjennelse? 2) hvordan ... -
Barns væremåte i klasserommet : 14 skoleansattes opplevelse av barndoms- og samfunnsrelaterte utfordringer i klasserommet
(Master thesis, 2014)Den moderne barndom og barns oppvekstsvilkår er fenomener som blir tatt opp til debatt med jevne mellomrom. Barns levekår og væremåte er noe som de fleste har et forhold til, kanskje fordi man jobber med barn eller fordi ... -
Begynneropplæring : «Når det vi vet vi bør gjøre ikke er så lett å få gjort, må vi likevel gjøre det vi kan, for å få gjort det vi vet vi bør gjøre!»
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere kan tilrettelegge for den gode norskfaglige begynneropplæringen. Den viser til både nasjonal og internasjonal forskning som forteller noe om hva undervisningen bør inneholde ... -
Bruk av alternative opplæringsarenaer for elever som sliter i den ordinære undervisningen: En analyse av alternative opplæringsarenaer og hvordan et slikt tilbud kan oppleves av elevene
(Master thesis, 2013)Alternative opplæringsarenaer er opplæring med en praktisk tilnærming som kan brukes for elever i forhold til ordinær undervisning, tilpasset undervisning og spesialundervisning. Slike tiltak har de senere årene økt i ... -
Danning i barnehagen : en analyse av sentrale dokumenter for barnehagen, med fokus på danningsbegrepet
(Master thesis, 2014)Denne masteravhandlingen handler om danningsbegrepet som kom inn i barnehagens formålsparagraf etter vedtak i Stortinget i 2008. Norske barnehager har i løpet av de siste tiårene fått status som en svært viktig ... -
Dans, pedagogikk og mennesket : Bevegelse gjennom bevegelse
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven i pedagogikk er et kvalitativ studie av de estetiske virkningene av dans som kunstform. Feltarbeidet har dreid seg om en gruppe elevers deltakelse i et danseverksted på skolen hvor hensikten var at de ... -
Der pedagogikk møter menneske
(Master thesis, 2024)Samandrag Med eit bakteppe forankra i forsking som fortel om stadig auke av psykiske vanskar blant ungdom i skulealder og innføring av det tverrfaglege emnet folkehelse og livsmeistring i skulen, har eg i dette masterprosjektet ... -
‘Det tredje rom’ som mulighetsrom for profesjonsutvikling : En case-studie av fagsamtalen over en fagartikkel i grunnskolelærerutdanningen
(Master thesis, 2021)Som tittelen tilsier, har hensikten med denne studien vært å studere hvilke muligheter og potensial et undervisningssamarbeid i ‘det tredje rom’ gir for aktørenes læring og utvikling av profesjonskunnskap. Den nasjonale ... -
Det «gode» foreldreskap : En analyse av normer, idealer og diskurser om foreldreskap i noen nyere fagtekster
(Master thesis, 2015)I denne masteroppgaven ser jeg på hvilke diskurser som blir uttrykt i noen nyere fagtekster om foreldreskap. Dette gjør jeg med utgangspunkt i Laclau og Mouffes diskursteori og deres begreper om hegemoni og antagonismer ... -
Du er god nok, du trenger ikke være best, men du er god nok: Inn på tunet – Den skjulte pedagogiske skatten
(Master thesis, 2012)Bakgrunn og hensikt: Hovedtema for denne studien er hvordan Inn På Tunet kan motivere elever til videre skolegang. Hensikten med studien har vært å finne ut mer om hvordan IPT fungerer som supplement og som et tilbud ... -
E-læring og studenter : Studenters beskrivelser av og refleksjoner over et e-læringskurs i akademisk skriving
(Master thesis, 2015)Temaet for denne masteroppgaven er e-læring og studenter. Studentene fikk tilgang til et akademisk skrivekurs gjennom læringsplattformen Fronter. Kurset var basert på 7 temaer innen akademisk skriving: problemstilling, ... -
En analyse og forståelse av elevens læring : Vurdering for læring i et teoretisk, empirisk, og ideologisk perspektiv Fra privatpraktiserende til felles harmoniserende vurderingspraksis - en ungdomsskole studie
(Master thesis, 2009)Forskningsspørsmål Denne masteroppgaven handler om vurdering for læring og hvilke implikasjoner denne prosessen kan ha på både norsk skoleutvikling og læringssituasjonen for elever og lærere i norsk skole. Oppgaven er ... -
En autoetnografisk fremstilling av «praksissjokk» som fenomen
(Master thesis, 2024)Norsk sammendrag: Formålet med denne oppgaven er å få innsikt i en opplevelse av det å være ny i læreryrket og oppleve et praksissjokk. Gjennom en lagdelt forståelse av virkeligheten undersøker denne oppgaven hvilke ... -
En fenomenologisk, kvalitativ intervjustudie av fosterforeldres erfaringer
(Master thesis, 2023)Det er mangel på fosterhjem i Norge. Rekrutering foregår gjennom Bufetat, kommunene og obligatorisk kurs. Mange blir kjent med muligheten til å bli fosterhjem gjennom reklamer på alt fra TV, Facebook og til og med på ...