Blar i Master i pedagogikk deltid MAPED på tittel
Viser treff 58-77 av 108
-
Ledermøtet – en arena for læring i organisasjonen?
(Master thesis, 2015)Denne studien har utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan reflekterer ledermøtene i barnehagen lærings- og utviklingsrelaterte temaer? Her fremkommer det at studien har fokus på lederskap og læring. For å besvare ... -
Lek i begynneropplæringen
(Master thesis, 2020)Denne studien fokuserer på å få innsikt og forståelse for hvilken plass leken har i begynneropplæringen i skolen. Med et ønske om å forstå dette ut ifra lærernes erfaringer og pedagogiske grunnsyn har jeg formulert følgende ... -
Lek i skolen : En kvalitativ undersøkelse av læreres forståelse av lekens betydning for de yngste elevene
(Master thesis, 2021)Formålet med denne masteroppgaven i pedagogikk har vært å se nærmere på læreres forståelse av lek og lekens betydning for de yngste skoleelevene. Lek er av både teoretikere og forskere løftet fram som vesentlig i barns ... -
Levinas, Bauman og Biesta—Ansvarlighetens Dimensjon i Pedagogikk
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven tar for seg problemstillingen: Hvordan kan Levinas’ filosofi bidra til en dypere forståelse av pedagogikk, og hvordan kan Gert J. J. Biesta og Zygmunt Baumans perspektiver utvide denne forståelsen? ... -
Livsmestring i ungdomsskolen - Hvordan skolen kan bidra til å ruste unge mennesker for live
(Master thesis, 2021)Hensikten med denne studien har vært å undersøke hvordan livsmestringstemaet i læreplanverket Fagfornyelsen, blir erfart av lærere og andre ansatte ved ungdomsskoler. I begrepet erfaring legger jeg hvordan de oppfatter ... -
Læremiddeldiskursen. Utdanningsfeltets møte med nye media og digitale læringsteknologier: fra Diderot til Wikipedia
(Master thesis, 2015-11-18)15 år etter at godkjenningsordninga for lærebøker ble fjernet, fyller elevene fremdeles skolesekken med forlagenes lærebøker. De siste 6 årene sammen med en bærbar PC. I klasserommet har læreboka beholdt sin dominerende ... -
Læreren og spesialpedagogens møte med begavede elever og begavede elever med lærevansker
(Master thesis, 2015-11-18)Oppgavens tema er begavede elever og begavede elever med lærevansker, og har følgende tittel: Læreren og spesialpedagogens møte med begavede elever og begavede elever med lærevansker. Forskning har hittil vist at begavede ... -
Lærerens kompetanse i arbeid med skolens psykososiale miljø. : En studie av hvordan lærere kombinerer sin egen livshistorie med arbeidet med det psykososiale miljøet i skolen.
(Master thesis, 2017)Dette prosjektet retter søkelyset mot lærerens refleksjoner rundt arbeid med skolens psykososiale miljø. Noen lærere lykkes godt i dette arbeidet, mens andre lærere opplever det som utfordrende å jobbe med skolemiljø. Denne ... -
Lærerens møte med undervisningsforstyrrende uro
(Master thesis, 2021)Uro oppleves fortsatt som et problem i norsk skole og er noe de fleste lærere opplever nesten daglig. Å praktisere teori oppleves ofte som vanskelig fordi læreren er nødt til å ta stilling til uroen der og da og uten tid ... -
Lærerens opplevelse av digital undervisning og elevens læring under koronapandemien
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven omhandler digital undervisning, i konteksten av korona-pandemien. Tematikken ble undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling: Hvordan opplever lærere at digital undervisning får betydning for ... -
Læreres og skolelederes læring støttet av skolebaserte nettressurser : En kvalitativ studie av læringsprosesser ved to skoler som arbeider med skolebaserte nettressurser
(Master thesis, 2021)Følgende problemstilling ligger til grunn i denne kvalitative studien: • Hvordan erfarer lærere og skoleledere læring støttet av skolebaserte nettressurser? Utgangspunktet for studien er «Nyhove barneskole» og «Storhove ... -
Læreres opplevelser av møtet med utfordrende elevatferd - en kvalitativ studie med fokus på utfordringer og dilemmaer
(Master thesis, 2020)Problemstillingen i denne studien er hvordan lærere opplever møtet med utfordrende elevatferd i skolen. Problemstillingen er utdypet med forskningsspørsmål som går nærmere inn på hva lærere opplever er krevende når de står ... -
Lærerne på broa - en undersøkelse av lærernes posisjon i arbeidet med skoleutvikling
(Master thesis, 2023)Sammendrag Dette er et kvalitativt forskningsprosjekt som har hatt som formål å utforske lærernes opplevelse av skoleutviklingens innhold og lærernes egen posisjon i dette arbeidet. Oppgaven har spesielt hatt fokus på ... -
The Meaning of the Term “Holistic” in the International Baccalaureate Middle Years Program
(Master thesis, 2021)This thesis researches what the term “holistic” means in the Middle Years Program (MYP) curriculum framework (IB 2014) from the International Baccalaureate Organization (IB). It compares the MYP curriculum with principles ... -
Medvirkning skaper medvirkning : En kvalitativ studie om målstyring og barns medvirkningsmuligheter i barnehagen
(Master thesis, 2021)I dette forskningsarbeidet har jeg undersøkt hvordan barnehagelærere opplever at målstyring virker inn på barns medvirkning i barnehagen. Temaet er undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling: «Hvordan opplever ... -
Naturen brukt som læringsarena i en montessoribarneskole. Hvilken betydning har friluftpedagogikk for elevenes læring?
(Master thesis, 2018)Hovedmålet med min studie har vært å frembringe mer kunnskap om hvilken betydning friluftpedagogikk har for elevenes læring. Jeg ønsket å få elever og lærere til å fortelle om sine opplevelser med læringsaktiviteter ute ... -
Når dropouts dropper inn : En casestudie av frafallselever som vender tilbake som deltakere i voksenopplæringen
(Master thesis, 2019)I arbeidet med denne oppgaven har jeg undersøkt frafall og gjenopptak av videregående opplæring som fenomen. Studien har et aktørperspektiv. Tre deltakere har bidratt til empiriske data i casestudien. De fullførte ikke ... -
Ny læreplan, nye tema, nytt innhold… eller?
(Master thesis, 2022)Høsten 2020 ble det innført et nytt læreplanverk i Norge, Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20). I dette læreplanverket ble det innført tre nye tverrfaglige temaer: bærekraftig utvikling, folkehelse og livsmestring ...