Browsing Master i pedagogikk deltid MAPED by Title
Now showing items 89-108 of 110
-
Rektor og tillitsvalgte sammen om det gode arbeidet - en kvalitativ studie med fokus på Batesons kommunikasjonsteori
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitaitv studie som baserer seg på semistrukturerte intervjuer med rektorer og tillitsvalgte i videregående skole, hvor hensikten er å undersøke hvordan samarbeidet oppleves for deltagerne. ... -
Ressursteamet er nøkkelen! - En kvalitativ undersøkelse om hvordan veiledere i veiledningsordningen opplever sin praksisutøvelse.
(Master thesis, 2022)Sammendrag Veiledningsordningen «Veiledning av nyutdannede nytilsatte lærere i barnehage og skole» ble iverksatt høsten 2018, med en prøveperiode til sommeren 2022. Veiledningsordningens mål er at «alle nyutdannede ... -
Salutogenesens relevans for livsmestring i ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)Denne studiens formål er å kunne bidra til kunnskap på et felt som tidligere er lite belyst, nemlig salutogenesen relevans og mulige anvendelse innen livsmestring i ungdomsskolen. Oppgaven tar utgangspunkt i begrepet ... -
"Sammen i musikken". En kvalitativ studie om musikkaktivitet som inkluderingsarena
(Master thesis, 2022)Hovedproblemstillingen i denne masteroppgaven er: «Kan musikkaktiviteten være en inkluderende arena? I tilfelle, på hvilken måte?» For å undersøke dette har jeg formulert følgende to underproblemstillinger: «Opplever ... -
Samtalen i skolen
(Master thesis, 2011)Min interesse for kollegasamarbeid begynte allerede i min første praksisperiode på lærerskolen. Da jeg begynte på masterstudiet ved Høyskolen i Lillehammer ble samtalen i skolen, noe som interesserte med stadig mer. Jeg ... -
Skoleungdommer i traumebehandling Hvordan regulerer traumatiserte ungdommer sine følelser på skolen, og hvilke metoder og faktorer har de erfaringer med?
(Master thesis, 2012)Metode Studien bygger på en kvalitativ undersøkelse med semi-strukturerte intervjuer av 6 skoleungdommer i traumebehandling. Teori Studien teoretiske tilnærminger er knyttet til traumer, nevrobiologi, tilknytning, ... -
Snart voksen: En kvalitativ studie av hva jenter med utviklingshemming kan og forstår om pubertet og seksualitet, og hvordan de tilegner seg dette
(Master thesis, 2013)Utgangspunktet for denne oppgaven har vært å belyse hva jenter med lett psykisk utviklingshemming kan og forstår om pubertet og seksualitet, og hvor de har lært det de kan. Jeg har gjennomført en kvalitativ undersøkelse ... -
Subjektivering og intersubjektivitet i objektiveringens tid
(Master thesis, 2021)Dette er et hermeneutisk litteraturstudium som undersøker hvordan utdanningen kan bidra til å motvirke skadelig objektivering av menneskene rundt oss. Denne objektiveringen kvantifiseres gjennom fenomenet affektiv polarisering ... -
Temakort som faglig og språklig læringsstøtte for elever og lærere i videregående opplæring. En triangulerende kvalitativ studie i yrkesrettet løp på videregående skole i form av pedagogisk designforskning med teoretisk forankring i sosiokulturelle læringsteorier.
(Master thesis, 2023)Følte meg selvstendig skrev en av elevene i videregående skole om hvordan det var å lage temakort som støtte til læring. Å føle seg selvstendig i læringsarbeid sammen med andre, kan kanskje forståes som at eleven hadde ... -
Temakort som faglig og språklig læringsstøtte for elever og lærere i videregående opplæring. En triangulerende kvalitativ studie i yrkesrettet løp på videregående skole i form av pedagogisk designforskning med teoretisk forankring i sosiokulturelle læringsteorier.
(Master thesis, 2023)Følte meg selvstendig skrev en av elevene i videregående skole om hvordan det var å lage temakort som støtte til læring. Å føle seg selvstendig i læringsarbeid sammen med andre, kan kanskje forståes som at eleven hadde ... -
Tilpasset opplæring i yrkesfagene - er det veien å gå og hva skal til for å lykkes? : en kvalitativ undersøkelse av videregående skoles erfaringer med tilpasset opplæring i fag- og yrkesutdanningene
(Master thesis, 2014)I denne studien har jeg ønsket å se på hvordan yrkesutdanningene i videregående skole kan tilpasse opplæringen, slik at elever som strever med å fullføre, kan få kompetanse som kan føre til varig arbeid og verdsatt rolle ... -
Tilrettelegging av læringsprosesser som bidrar til økt innsikt i medarbeiderrollen i en arbeidsmiljøkontekst
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien er å få kunnskap om hvordan prosessleder i rammen av IA- arbeidet (inkluderende arbeidsliv) kan tilrettelegge for læringsprosesser på arbeidsplassen som bidrar til utvikling av økt innsikt i ... -
To sider av samme sak? - om skolens demokratiopplæring og planleggingens medvirkning for barn og unge
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven settes skolens opplæring for, i og med demokrati for barn og unge i sammenheng med plan- og bygningslovens krav til medvirkning for barn og unge. Hensikten er å undersøke om kommunalt planarbeid kan ... -
Transformativ læring sett i lys av introduksjonsprogrammet
(Master thesis, 2024)Denne oppgaven undersøker barrierer og muligheter for transformativ læring i introduksjonsprogrammet. Oppgaven bruker refleksiv tematisk analyse av sekundærdata som metode. Funn viser at deltaker-lærer relasjonen er av ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling : en analyse av læreplan og tre lærebøker i Mat og helse for ungdomstrinnet
(Master thesis, 2014)Utdanning for bærekraftig utvikling skal som følge av et FN-initiativ og norske strategidokumenter være en del av norsk skole. Til tross for dette peker tidligere forskning på at dette i praksis ikke er tilfellet. ... -
Var det bare en drøm om en skole?
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgavens tema er skolekritikk og dens innhold. Oppgaven redegjør for og analyserer innholdet i den sentrale skolekritikken fra rundt midten 1960-tallet til begynnelsen 1970-tallet. Formålet med oppgaven har ... -
«Vi og dem» Om skolefellesskapets innenforskap og utenforskap
(Master thesis, 2019)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt på hvilken måte elever med funksjonsnedsettelser er sosialt integrert i skolens fellesskap, og reflektert over hvordan våre holdninger påvirkes av dette. Mitt forskningsmateriale ... -
Viten og vilje : en kvantitativ undersøkelse av vitensentre som inspirasjonskilde til ungdoms ønske om å velge realfaglig utdanning
(Master thesis, 2014)Det overordnede temaet for denne masteroppgaven er hvorvidt vitensentrene i Norge inspirerer ungdom til et ønske om å velge realfaglig utdanning. Falk og Dierkings (2013) kontekstuelle læringsmodell bidrar til å se helheten ... -
Vurdering for læring - hva betyr det egentlig?
(Master thesis, 2012)Denne masteroppgaven omhandler begrepsbruken og begrepsforståelsen omkring vurdering for læring. Vi vil se på både Utdanningdirektoratets egen forståelse av sin egen satsing, og hvorvidt denne satsingen er en naturlig ...