Blar i Master i spesialpedagogikk - rådgivning og endring på utgivelsesdato
Viser treff 41-46 av 46
-
Kjønn i spesialpedagogisk politisk utviklingsarbeid: en resepsjonsanalyse av NOU 2019:3 - Nye sjanser -bedre læring. Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp
(Master thesis, 2019-09)Bakgrunn og formål Stoltenbergutvalgets arbeid med NOU 2019:3 har skapt mye oppmerksomhet om at gutter gjør det dårligere i skolen i forhold til standpunktskarakterer. En slik rapport vil sannsynligvis legge skolepolitiske ... -
Skolen som forebyggende instans : En kvalitativ studie om læreres opplevelse om arbeidet for å forebygge skolevegring
(Master thesis, 2020)Bakgrunn og formål: Skoler og pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) melder ifra om en økende tendens av skolefravær, som spesielt omfatter skolevegring (Havik, 2018). Skolevegring og høyt skolefravær kan føre til store ... -
En kvalitativ forskningsstudie om hørselshemmedes opplevelser av en tilrettelagt opplæring i forbindelse med inkludering ved bruk av hørselstekniske hjelpemidler
(Master thesis, 2020)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke om en tilrettelagt opplæring ved bruk av hørselstekniske hjelpemidler har en inkluderende effekt for hørselshemmede elever. Dette ønsker jeg å undersøke gjennom denne ... -
«Man skulle på en måte finne sin plass»: en kvalitativ studie av transnasjonalt adoptertes fortellinger om identitet og tilhørighet i en norsk skolekontekst
(Master thesis, 2020)Problemområde: Hensikten med denne masteroppgaven er å belyse hvordan elever som er adoptert fra utlandet forholder seg til egen identitet i møte med ungdomsskolen. Ungdomsalderen er forbundet med en periode der utvikling ... -
Inkluderende spesialundervisning ved bruk av nettbrett
(Master thesis, 2020)Denne undersøkelsen fokuserer på å få innsikt og forståelse i hvordan ulike profesjonsdeltagere i skolen opplever at bruken av nettbrett kan fremme inkludering i skolen. Problemstilling til denne undersøkelsen er: «Hvordan ... -
Sjølvrefleksjon som verktøy for bevisstgjering i barnehagen
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgåva i spesialpedagogikk omhandlar pedagogar i barnehage sin sjølvrefleksjon. Oppgåva sitt formål er å få innsikt i korleis refleksjon over eige sjølv i samspel med barn i barnehagen føregår og korleis ...