Blar i Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving på tittel
Viser treff 1-20 av 32
-
Den voksnes samtale- og lekdeltagelse under frileken - sett opp mot barnets kjønn : en kvalitativ studie i to barnehager om betydingen av -og sammenhengen mellom språkstimulering, frilek og likestilling
(Master thesis, 2014)Skremmende statistikker har i de siste årene lagt frem hvordan guttene igjen og igjen «taper» i utdanningssystemet. Guttene er i flertall når det gjelder spesialundervisning, leseskrivevansker, språkvansker og sosiale ... -
Dialogfremmende arbeid : Hvordan kan Kristevas perspektiver om språk, subjekt og mening styrke dialogen, og hvordan kan rådgiver drive sitt arbeid på bakgrunn av disse? : En kvalitativ studie med narrativ tilnærming
(Master thesis, 2016)Temaet for denne masteroppgaven vokste frem med bakgrunn i erfaringer på både et personlig, yrkesmessig og faglig plan. Masteroppgaven er en kvalitativ studie med narrativ tilnærming. Med grunnlag i Julia Kristevas ... -
Dysleksi og gjennomføring av videregående skole. : Hvilke forhold bidrar til at elever med dysleksi gjennomfører videregående opplæring? : En kvalitativ studie av utfordringer og mestring i skoleløpet fram mot fullføring.
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven presenterer en kvalitativ studie av hvilke opplevelser og erfaringer elever med dysleksi har fra grunnskoleopplæringen og fram mot fullføring av videregående skole. Målet har vært å peke på forhold som har ... -
Elever med spesielle behov og det psykososiale miljøet i skolen : ”Har elever med spesielle behov, behov for noe særskilt i det psykososiale miljøet i skolen?” En drøfting ut i fra Julia Kristeva sine perspektiver på annerledeshet
(Master thesis, 2016)Det oppleves å være et spenningsforhold mellom å fremheve det spesielle, eller å finne universelle tiltak som kan komme alle til gode, uavhengig av behov, knyttet til det psykososial miljøet i skolen. Selv om noen elever ... -
En kvalitativ studie av: ”Hvilke mulige faktorer kan være med på å påvirke selvoppfattelsen til barn med spesifikke språkvansker i barneskolen?”
(Master thesis, 2017)Dette prosjektet er en kvalitativ studie som baserer seg på intervju med fem foreldre til barn i alderen 9-13 år som er diagnostisert med spesifikke språkvansker. Prosjektet har en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. ... -
En kvalitativ studie om skolelederes opplevelse av opplæringssituasjonen til ungdomsskoleelever som har høyt fravær på grunn av emosjonelt ubehag: Skolevegring - menneskets plass i skolen som institusjon
(Master thesis, 2018)Temaet i denne studien er opplæringssituasjonen til elever i ungdomsskolen som har høyt fravær på grunn av emosjonelt ubehag. Jeg har foretatt en empirisk undersøkelse. Metoden er kvalitativ. Studien har en fenomenologisk ... -
Et kvalitativt forskningsprosjekt av barnehagepedagogers erfaringer med nettbrett og bildebok i samtalebasert lesing
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne oppgaven er å få økt kunnskap om hvordan ulike medier kan fremme eller hemme barns språkstimulering gjennom metoden samtalebasert lesing. Mediene jeg har valgt er den tradisjonelle bildeboka og ... -
En gang språksvak – alltid språksvak? : Har barn med språkvansker et uutnyttet potensial?
(Master thesis, 2013)Ut fra et slikt perspektiv vil det alltid være en forskjell mellom normale, eller typiske, og dårlige språkbrukere. Jeg har gjennom egen praksis erfart hvor vanskelig det er å finne gode tiltak som har en påvisbar effekt ... -
Hvilke utfordringer opplever lærere som arbeider med grunnleggende lese- og skriveopplæring i skolen?
(Master thesis, 2010)Den første internasjonale leseundersøkelsen som norske barn deltok i, IEA (1) Reading Literacy Study, fant sted i 1990-1991 og omfattet 9 og 14-åringer og gjaldt leseferdighetene til elevene (2). Resultatene fra den viste ... -
«Hvis vi snakker sammen og så senser jeg at folk ikke forstår da gidder jeg ikke mer. Da vil jeg ikke si mer. For hva er vitsen med det? Hvis folk ikke forstår...» :En oppgave om narrativ tilnærming og språkvansker
(Master thesis, 2014)Alle har en fortelling og gjennom studiet jeg nå er i ferd med å fullføre har jeg blitt introdusert for det narrative perspektivet som bygger på nettopp dette at alle har en fortelling. Da jeg skulle formulere bakgrunn ... -
Hvordan bruker et barn operert med cochleaimplantat språket pragmatisk i sosial interaksjon med andre barn i barnehagen?
(Master thesis, 2012)I Norge fødes ca. 0,1 % av nyfødtkullende med et alvorlig nevrogent hørselstap. Hørsel og talespråk henger nøye sammen og en person med et alvorlig hørselstap vil få problemer med å tilegne seg et funksjonelt talespråk. ... -
Leseferdigheter og autismeforstyrrelser : en undersøkelse av skolens tilrettelegging av leseopplæring for elever med autismeforstyrrelser
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven omhandler hvordan leseutvikling kan påvirkes av autismeforstyrrelser (ASF), og hvordan skolen tilrettelegger for disse elevene i forhold til dette. Oppgaven tar utgangspunkt i to ulike skoler, en ordinær ... -
"- man vil jo gjerne gjøre seg forstått" : en kvalitativ studie om barnehagens bruk av språkstimulerende tiltak for barn med Down syndrom
(Master thesis, 2014)Oppgavens hovedtema omhandler barn med Down syndrom og barnehagens bruk av tiltak for å fremme språkutviklingen hos disse barna. Holdningen til mennesker med Down syndrom har endret seg mye de siste tiårene. Hva disse ... -
Minoritetsspråklige barnehagebarn med norskspråkrelaterte vansker : Hvilken mulighet har de til å tilegne seg et norsk språk i barnehagen, som kan gi grunnlag for senere læring i skolen?
(Master thesis, 2015)Barnehagen er en viktig språklæringsarena for minoritetsspråklige barn som skal tilegne seg norsk. Kvaliteten på barnehagenes språkmiljø påvirker barnas språktilegnelse. Denne oppgaven bygger på individuelle, kvalitative ... -
Ei narrativ analyse av opplevinga av forholdet mellom dysleksi, skulen si handtering og opplevinga av å vere annleis
(Master thesis, 2013)I denne oppgåva får ein eit innblikk i to menneske sin narrativ. Desse historiane handlar om det å ha dysleksi, opplevinga av det å vere annleis og skulen si handtering av vansken. Desse to narrativane er som ei reise i ... -
”Sammenhengen mellom språklig bevissthet hos barn i førskole- og tidlig skolealder og de tidlige lese- og skriveprosessene.”
(Master thesis, 2015)Bakgrunn og formål: Bakgrunnen for oppgaven var et ønske om å undersøke sammenhengen mellom evner innenfor språklig bevissthet og de tidlige lese- og skriveprosessene. Dette er blitt gjort teoretisk gjennom litteratur om ... -
Sannhet i spesialpedagogikk? : om språkets begrensninger og muligheter i møter med marginaliserte elever : refleksjoner i lys av Derrida og Kristeva
(Master thesis, 2016)Forskningsoppgaven er skrevet ved masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer. Det er en teoretisk forskningsoppgave med vekt på språkkritisk filosofi. Deler av arbeidet til de franske filosofene Jacques ... -
Special Education Human Sustainability - Towards Dysfunction or Evolution? An Educational Programme for Healing
(Master thesis, 2019)This paper begins by considering two arguable positions; firstly that Humanity as a species is, through current behaviour, exhibiting trends of sickness revealed by our currently dysfunctional environmental relationships, ...