• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
Browsing Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving by Title 
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving
  • Browsing Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving by Title
  •   Home
  • Master- og hovedoppgaver / Master thesis
  • Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving
  • Browsing Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving by Title
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Browsing Master i spesialpedagogikk - språk, lesing og skriving by Title

  • 0-9
  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z
  • Æ
  • Ø
  • Å

Sort by:

Order:

Results:

Now showing items 8-27 of 32

  • title
  • issue date
  • submit date
  • author
  • ascending
  • descending
  • 5
  • 10
  • 20
  • 40
  • 60
  • 80
  • 100
    • En gang språksvak – alltid språksvak? : Har barn med språkvansker et uutnyttet potensial? 

      Tverbekkmo, Ann Kristin (Master thesis, 2013)
      Ut fra et slikt perspektiv vil det alltid være en forskjell mellom normale, eller typiske, og dårlige språkbrukere. Jeg har gjennom egen praksis erfart hvor vanskelig det er å finne gode tiltak som har en påvisbar effekt ...
    • Hvilke utfordringer opplever lærere som arbeider med grunnleggende lese- og skriveopplæring i skolen? 

      Ristesund, Gunnhild (Master thesis, 2010)
      Den første internasjonale leseundersøkelsen som norske barn deltok i, IEA (1) Reading Literacy Study, fant sted i 1990-1991 og omfattet 9 og 14-åringer og gjaldt leseferdighetene til elevene (2). Resultatene fra den viste ...
    • «Hvis vi snakker sammen og så senser jeg at folk ikke forstår da gidder jeg ikke mer. Da vil jeg ikke si mer. For hva er vitsen med det? Hvis folk ikke forstår...» :En oppgave om narrativ tilnærming og språkvansker 

      Løken, Mona (Master thesis, 2014)
      Alle har en fortelling og gjennom studiet jeg nå er i ferd med å fullføre har jeg blitt introdusert for det narrative perspektivet som bygger på nettopp dette at alle har en fortelling. Da jeg skulle formulere bakgrunn ...
    • Hvordan bruker et barn operert med cochleaimplantat språket pragmatisk i sosial interaksjon med andre barn i barnehagen? 

      Killi, Johanne Lie (Master thesis, 2012)
      I Norge fødes ca. 0,1 % av nyfødtkullende med et alvorlig nevrogent hørselstap. Hørsel og talespråk henger nøye sammen og en person med et alvorlig hørselstap vil få problemer med å tilegne seg et funksjonelt talespråk. ...
    • Leseferdigheter og autismeforstyrrelser : en undersøkelse av skolens tilrettelegging av leseopplæring for elever med autismeforstyrrelser 

      Galby, Stine (Master thesis, 2017)
      Denne oppgaven omhandler hvordan leseutvikling kan påvirkes av autismeforstyrrelser (ASF), og hvordan skolen tilrettelegger for disse elevene i forhold til dette. Oppgaven tar utgangspunkt i to ulike skoler, en ordinær ...
    • "- man vil jo gjerne gjøre seg forstått" : en kvalitativ studie om barnehagens bruk av språkstimulerende tiltak for barn med Down syndrom 

      Thorsen, Agnete Thomasdatter (Master thesis, 2014)
      Oppgavens hovedtema omhandler barn med Down syndrom og barnehagens bruk av tiltak for å fremme språkutviklingen hos disse barna. Holdningen til mennesker med Down syndrom har endret seg mye de siste tiårene. Hva disse ...
    • Det matematiske språket : en studie med fokus på matematiske begreper : hvilken effekt kan strukturert begrepslæring ha for elevers matematikkinnlæring? 

      Hytten, Aud (Master thesis, 2013)
    • Minoritetsspråklige barnehagebarn med norskspråkrelaterte vansker : Hvilken mulighet har de til å tilegne seg et norsk språk i barnehagen, som kan gi grunnlag for senere læring i skolen? 

      Jensvoll, Gry (Master thesis, 2015)
      Barnehagen er en viktig språklæringsarena for minoritetsspråklige barn som skal tilegne seg norsk. Kvaliteten på barnehagenes språkmiljø påvirker barnas språktilegnelse. Denne oppgaven bygger på individuelle, kvalitative ...
    • Ei narrativ analyse av opplevinga av forholdet mellom dysleksi, skulen si handtering og opplevinga av å vere annleis 

      Huun, Hanne Wigdahl (Master thesis, 2013)
      I denne oppgåva får ein eit innblikk i to menneske sin narrativ. Desse historiane handlar om det å ha dysleksi, opplevinga av det å vere annleis og skulen si handtering av vansken. Desse to narrativane er som ei reise i ...
    • På stedet løp: En longitudinell studie av vg1-elevers lese- og skriveferdigheter ved tre skoler i perioden 1994 - 2009 

      Eide, Marit Birch (Master thesis, 2012)
    • ”Sammenhengen mellom språklig bevissthet hos barn i førskole- og tidlig skolealder og de tidlige lese- og skriveprosessene.” 

      Liberg, Merete Hannord (Master thesis, 2015)
      Bakgrunn og formål: Bakgrunnen for oppgaven var et ønske om å undersøke sammenhengen mellom evner innenfor språklig bevissthet og de tidlige lese- og skriveprosessene. Dette er blitt gjort teoretisk gjennom litteratur om ...
    • Sannhet i spesialpedagogikk? : om språkets begrensninger og muligheter i møter med marginaliserte elever : refleksjoner i lys av Derrida og Kristeva 

      Lervang, Ulla Karin (Master thesis, 2016)
      Forskningsoppgaven er skrevet ved masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer. Det er en teoretisk forskningsoppgave med vekt på språkkritisk filosofi. Deler av arbeidet til de franske filosofene Jacques ...
    • Special Education Human Sustainability - Towards Dysfunction or Evolution? An Educational Programme for Healing 

      Malins, Lucien A.C. (Master thesis, 2019)
      This paper begins by considering two arguable positions; firstly that Humanity as a species is, through current behaviour, exhibiting trends of sickness revealed by our currently dysfunctional environmental relationships, ...
    • Språkets kategoriserende makt : en drøfting av fordeling av definisjonsmakt ved hjelp av Foucault, Derrida, Kristeva og Levinas 

      Bruflot, Mari Klakegg; Strømhaug, Anette Vensbakk (Master thesis, 2011)
    • Språkstimulering i barnehagen: Om hvordan pedagoger utnytter barnehagens ulike arenaer til språkstimuleringen 

      Morken, Kristin Leifsdatter (Master thesis, 2012)
      Denne undersøkelsen har fokus på pedagogens rolle i språkstimuleringsarbeidet i barnehagen, der jeg har undersøkt hvordan pedagogen utnytter de ulike arenaer barnehagen har til rådighet. Jeg har tatt utgangspunkt i Vygotskys ...
    • Språkutvikling hos barn med autismespekterforstyrrelser 

      Andersen, Elisabeth Lund (Master thesis, 2010)
    • Stimulering til skriftspråkutvikling i barnehagen: En kvalitativ studie av skriftspråkstimuleringens prioritet og kvalitet i barnehagen 

      Haarseth, Ingrid (Master thesis, 2013)
      Barnehagen har blitt en del av utdanningssystemet, og ble underlagt Kunnskapsdepartementet fra 1.1.2006 (Kunnskapsdepartementet, 2006b). Med bakgrunn i dette, og fordi språk er et av fagområdene i rammeplanen for barnehagens ...
    • Teacher’s Empathy and Resilience: Why it matters in Special Needs Education 

      Bourne, Belinda Jayne (Master thesis, 2018)
      Today, many teachers’ professional identities are threatened due to high workloads, lack of time and violent behaviours. Pressure on scarce resources often becomes problematic and to protect the environments we inhabit ...
    • THROUGH THE EYE OF THE NEEDLE: WHY TEACH TO MAKE BY HAND IN THE DIGITAL AGE? 

      George, Paula (Master thesis, 2019)
      This study uses the experience of designing and teaching two contrasting sewing projects to explore the purpose of learning practical creative-technical skills in the digital age. By focusing on the activity and reflections ...
    • Tidlig innsats: Hva betyr det å se barnet/eleven tidlig? : Et teoretisk fokus på begrepet tidlig innsats i et utdanningsperspektiv. I lys av Jacques Derrida sitt språkkritiske perspektiv rundt dekonstruksjon som en etisk handling 

      Lunde, Audny (Master thesis, 2013)
      Denne forskningsoppgaven er skrevet ved masterstudiet i spesialpedagogikk ved Høgskolen i Lillehammer, Norge. Dette er en teoretisk forskningsoppgave og et forsøk på å tilnærme seg poststrukturelle perspektiver med ...

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit
       

       

      Browse

      ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

      My Account

      Login

      Contact Us | Send Feedback

      Privacy policy
      DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

      Service from  Unit