Hvorfor velger offentlige byggherrer samspillsentreprise ved bygging av miljøvennlige, innovative skolebygg? -En studie av tidligfasen.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2447510Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
I løpet av et byggeprosjekt tas det mange beslutninger som legger føringer for prosjektets fremtidige suksess. Flere påpeker at vurderinger og strategiske beslutninger som gjøres i tidligfasen i stor grad påvirker prosjektets resultat hva gjelder produktivitet og effektivitet. Vurderinger i en tidligfase legger føringer for kontraktstrategi, hvor valg av entrepriseform og entreprenør er viktige element. Samspillsentreprise er en forholdsvis ny og lite benyttet entrepriseform i offentlige byggeprosjekt i Norge. Målet med denne oppgaven er å belyse hvorfor offentlige byggherrer velger samspillsentreprise ved bygging av miljøvennlige, innovative skolebygg. Denne studien er en komparativ casestudie av tre kommunale skolebyggeprosjekter i Innlandet (Hedmark og Oppland), med utgangspunkt i et eksplorativt forskningsdesign. Studien baseres på kvalitativ metode for datainnsamling med flere semistrukturerte intervju. Det kan konstateres at de offentlige byggherrenes vurderinger og valg i en tidligfase av prosjektet i stor grad legger føringer for prosjektets videre eksistens og fremdrift. Prosjektenes tidsramme, størrelse og kompleksitet med tanke på satsning på det grønne skiftet, -med fokus på bærekraft og energivalg, var i stor grad avgjørende for valget av samspill som modell for gjennomføring. Videre er det i oppgaven identifisert og diskutert åtte forventende fordeler, samt fem utfordringer ved bruk av samspillsentreprise. Alle byggherrene mener samspillsentreprise er det rette for fremtidens miljøvennlige og innovative offentlige byggeri! Abstract (engelsk sammendrag)
Many decisions are taken during a construction project, which will impact the projects future success. Several points out that assessments and strategic decisions made in an early phase affect the projects performance in terms of productivity and efficiency. Early phase assessments provide guidelines for contract strategy, where choice of contract model and contractor are important elements. Partnering is a relatively new and little used contract model in Norwegian public construction projects. In this regard, we have investigated the issue; why do public owners choose partnering in construction of environmentally friendly, innovative school buildings? This paper is a qualitative comparative case study of three school building projects in «Heartland Norway» (Hedmark and Oppland), with an exploratory research design. Several semi-structured interviews are conducted. It can be seen that public builder assessments and choices in the early phase, largely provide guidance for the projects further existence and progress. The projects timeframe, size and complexity focusing on «the green-shift», sustainability and energy choices, was largely crucial of the choice of partnering. In addition, it is identified and discussed eight expected benefits and five challenges, using partnering-contract. All of the builders believe partnering is the right for the future environmentally friendly and innovative public building projects!
Beskrivelse
Dybdebasert master, 120 studiepoeng. Spesialisering økonomi.