dc.contributor.author | Lindberg, Aina | |
dc.date.accessioned | 2017-08-01T13:00:21Z | |
dc.date.available | 2017-08-01T13:00:21Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2449637 | |
dc.description | Bacheloroppgave faglærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag, 2017 | nb_NO |
dc.description.abstract | Problemstillingen for denne oppgaven er: «Hvordan erfarer lærere å tilpasse undervisningen og inkludere elever med funksjonshemming, og hvordan løser de dette i praksis?». Jeg har også valgt å ha med en underproblemstilling som lyder som følger «Hvordan kan dette påvirke elevens mulighet for livslang bevegelsesglede?». I kapittel to, som er teorikapittelet, belyses temaer som tilpasset opplæring, inkludering, integrering og funksjonshemming ved å henvise til relevant litteratur. Jeg har sett på hva tilpasset opplæring og inkludering er, og hvordan det tilrettelegges for inkludering for funksjonshemmede elever. For å få best mulig svar på mitt problemområde har jeg benyttet meg av systematisk litteraturstudie, og jeg har tatt i bruk fire artikler. Resultatene i denne studien viser at kroppsøvingslærere har ulike meninger om tilpasset opplæring og inkludering. En av de største utfordringene de har, er å planlegge, organisere og tilrettelegge undervisningen. Videre i oppgaven diskuterer jeg resultatene i de fire artiklene og hvorvidt de henger sammen med min teori. Konklusjonen for denne studien viser at det varierer i stor grad hvordan lærere erfarer og praktiserer tilpasset opplæring og inkludering for funksjonshemmede elever. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | kroppsøving | nb_NO |
dc.subject | funksjonsnedsettelser | nb_NO |
dc.subject | tilpasset opplæring | nb_NO |
dc.subject | inkludering | nb_NO |
dc.title | Tilpasset opplæring og inkludering for elever med funksjonshemming. Lett å snakke om, vanskelig å praktisere? | nb_NO |
dc.title.alternative | Adapted education and inclusion for students with disabilities. Easy to talk about, difficult to practice? | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Samfunnsvitenskapelige idrettsfag: 330 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 42 | |