Show simple item record

dc.contributor.authorKleiven, Jo
dc.contributor.authorKollstad, Marit
dc.contributor.authorDolva, Anne-Stine
dc.date.accessioned2017-09-18T09:13:22Z
dc.date.available2017-09-18T09:13:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn2464-3688
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455051
dc.description.abstractRapporten ser først på norske ord som brukes om vennskap, og på hvilken betydning de har. Vi lar så Aristoteles minne oss om at det kan finnes mer gjennomtenkte tilnærminger til vennskap, og at disse kan bygge på helt andre forutsetninger. Så følger en innledende drøfting av begrepene. Vi gir så korte presentasjoner av ulike forskningsbidrag til den sosialfaglige forståelsen av vennskap. Her har mange forskjellige teoretiske utgangspunkt mye å bidra med, ikke minst forskning om barn og unges forhold til jevnaldrende. Samlet synes forskningen å vise store variasjoner i vennskapsforholdene, ikke minst i takt med økende alder. Men vennskap er ikke bare interessant i seg selv, det er også viktig fordi det har også store konsekvenser for andre deler av livet. Både vellykkede vennskapsforhold og mer problematiske relasjoner kan ha viktige virkninger av både positiv og negativ art. Ikke minst kommer dette klart til syne ved utviklingshemming. Gjennomgangen har derfor et eget avsnitt om vennskap og utviklingshemming.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandet - Lillehammernb_NO
dc.relation.ispartofseriesArbeidsnotat;219
dc.subjectvennskapnb_NO
dc.titleVenner og vennskap hos barn og unge; en selektiv gjennomgang av faglitteraturnb_NO
dc.typeWorking papernb_NO
dc.source.pagenumber42nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record