Show simple item record

dc.contributor.authorLie-Hetland, Anne
dc.date.accessioned2017-10-02T11:47:29Z
dc.date.available2017-10-02T11:47:29Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457720
dc.description.abstractDenne oppgaven er en analyse av relasjonen mellom de ulike aktørene som er involvert i prosessen med å produktplassere i norske TV-dramaserier. Aktørene er delt inn i tre grupper, basert på fagområde: TV-selskaper, innholdsprodusenter og annonsører. Det teoretiske rammeverket er knyttet til temaet “børs og katedral”, som Frankfurterskolens kritikk av kulturindustrien og Bourdieus teorier om sosiale felt, og belyser hvordan motsetningen mellom kulturelle og kommersielle interesser påvirker de arbeidsprosessene som analyseres i denne oppgaven. Dataene er innsamlet gjennom kvalitative intervjuer med representanter fra de ulike aktørene, og deres erfaringer og synspunkter legger grunnlaget for analysen. Utsagn fra aktørene viser at det oppstår utfordringer i prosessen med å produktplassere som baserer seg både på kulturelle forskjeller og rent praktiske begrensninger. De kulturelle forskjellene handler om at informantene kommer fra to ulike bransjer (TV-bransjen og forbruksvare-bransjen), med ulike mål, interesser og erfaringer. De praktiske begrensningene gjelder hovedsakelig bruk av tid og penger. Selv om informantene forteller om utfordringer knyttet til manglende forståelse dem imellom, er de alle enige om at den redaksjonelle integriteten skal være førende i den kreative prosessen. Konklusjonen på analysen er at utfordringene som oppstår i prosessen med å produktplassere kommer av at produktplassering er et relativt nytt fenomen i Norge, og at de involverte aktørene ennå ikke har rukket å etablere gode rutiner for samarbeid. Behovet for å finne løsninger er heller ikke stort nok så lenge eksisterende finansieringsløsninger, som reklamefilmer og sponsoravtaler, lønner seg for alle involverte. Likevel er det grunn til å tro at produktplassering i TV-drama har potensial, i en tid hvor “binge watching” av dramaserier kan true reklamepausenes fremtid.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandet - Lillehammernb_NO
dc.subjectproduktplasseringnb_NO
dc.titleProduktplassering i norsk TV-drama – en analyse av relasjonen mellom kreative og kommersielle aktører.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber93nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record