Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHegvik, Sunniva Rogstad
dc.date.accessioned2017-10-03T08:41:25Z
dc.date.available2017-10-03T08:41:25Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2457969
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har barn på flukt i skolen som tema, hvor det blir sett på hvordan målgruppen utfordrer skolesektoren. Gjennom den teoretiske delen vises det til opplæringsloven, tidligere forskning knyttet til nyankomne flyktninger, deres opplæringstilbud, og til skolesektoren som i arbeidet med målgruppen må forholde seg til både statlige og kommunale føringer. Oppgaven har et generelt prinsipp om at denne gruppen barn må ses i forhold til skolens målsetting om å være inkluderende, men selve begrepet blir ikke teoretisert konkret. Dette er en praktisk rettet oppgave, hvor barn på flukt skal forstås som et fenomen, som kommer til syne som et økt press på skolesektoren, som følge av flyktningkatastrofen. Avhandlingens problemstilling retter fokus mot hvordan barn på flukt utfordrer i form av økt press, og dette blir belyst ut fra hvordan fire rektorer, fra to kommuner opplever, forstår og etterlever de politiske føringene knyttet til nyankomne flyktninger. Spesielt knytter denne besvarelsen seg til disse elevenes rett på særskilt språkopplæring. Undersøkelsen viser at barn på flukt utfordrer lovverket, og at lovverket forsterker dette.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Innlandet - Lillehammernb_NO
dc.subjectflyktningernb_NO
dc.subjectopplæringstilbudnb_NO
dc.subjectbarn på fluktnb_NO
dc.titleEn kvalitativ undersøkelse om hvordan barn på flukt utfordrer skolen.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber83nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel