dc.description.abstract | Denne masteroppgaven har barn på flukt i skolen som tema, hvor det blir sett på hvordan målgruppen utfordrer skolesektoren. Gjennom den teoretiske delen vises det til opplæringsloven, tidligere forskning knyttet til nyankomne flyktninger, deres opplæringstilbud, og til skolesektoren som i arbeidet med målgruppen må forholde seg til både statlige og kommunale føringer. Oppgaven har et generelt prinsipp om at denne gruppen barn må ses i forhold til skolens målsetting om å være inkluderende, men selve begrepet blir ikke teoretisert konkret. Dette er en praktisk rettet oppgave, hvor barn på flukt skal forstås som et fenomen, som kommer til syne som et økt press på skolesektoren, som følge av flyktningkatastrofen.
Avhandlingens problemstilling retter fokus mot hvordan barn på flukt utfordrer i form av økt press, og dette blir belyst ut fra hvordan fire rektorer, fra to kommuner opplever, forstår og etterlever de politiske føringene knyttet til nyankomne flyktninger. Spesielt knytter denne besvarelsen seg til disse elevenes rett på særskilt språkopplæring. Undersøkelsen viser at barn på flukt utfordrer lovverket, og at lovverket forsterker dette. | nb_NO |