Skolebasert fysisk aktivitet og akademisk prestasjon – i et helsefremmende perspektiv
Abstract
Formål: Skolen er en god arena for å tilrettelegge til fysisk aktivitet for alle barn uansett posisjon i samfunnet. Formålet med bacheloroppgaven er å undersøke sammenhengen mellom tilrettelegging av fysisk aktivitet i skolen og akademiske prestasjoner, og deretter se om utfallet av dette vil ha en helsefremmende effekt.
Teori: I teorien vil det bli sett på effekter av fysisk aktivitet på skole- og læringsmiljø. I tillegg vil også skolen bli sett som arena for fysisk aktivitet og tiltak for å legge til rette for fysisk aktivitet i undervisning og i skolehverdagen. Til slutt vil det bli sett på helsefremmende effekter som kan forekomme av sammenhengen mellom fysisk aktivitet i skolen og akademiske prestasjoner.
Metode: Litteraturstudie
Resultat og diskusjon: I denne oppgaven ble de fem inkluderte studiene presentert sammen med aktuell teori. Det kom frem at studiene er uenige om fysisk aktivitet i skolen gir økte akademiske prestasjoner, likevel gir mange studier tydelige indikasjoner på positive effekter av en slik intervensjon. Det blir også sett på ulike tiltak for å øke aktivitetsnivået i skolen.
Konklusjon: Det konkluderes med behov for mer forskning på feltet, men at det gis tydelige indikasjoner på at fysisk aktivitet i skolen har positive sammenhenger med akademisk prestasjon.
Description
Bacheloroppgave folkehelse, 2017