dc.contributor.author | Bergmann, Petter | |
dc.contributor.author | Haakenrud, Daniel Skaug | |
dc.date.accessioned | 2017-12-08T09:06:56Z | |
dc.date.available | 2017-12-08T09:06:56Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2469672 | |
dc.description | Bacheloroppgaver sykepleie, 2017 | nb_NO |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Pasienter med hjertesvikt er en pasientgruppe sykepleiere ofte møter på somatisk sykehus. Hjertesviktpasienter har en dårlig prognose og blir stadig re-innlagt på sykehus grunnet symptomforverring. Egne erfaringer sier at kommunikasjon og informasjon opp mot denne pasientgruppen ofte ikke er tilstrekkelig.
Problemstilling: Hvordan kan vi som sykepleiere i somatisk sykehus bidra til å heve egen opplevelse av mestring og livskvalitet hos pasienter med kronisk hjertesvikt?
Hensikt: Vi vil forklare hvordan sykepleier via kommunikasjon og grunnleggende kunnskap om Joyce Travelbees sykepleietori, empowerment og salutogenese kan fremme mestring og livskvalitet hos pasienter med hjertesvikt.
Metode: Dette er et fordypningsstudie hvor vi benytter oss av både kvalitativ og kvantitativ forskning for å belyse brist i kommunikasjon og hvordan ulike faktorer kan spille inn på pasientens egen oppfatning av livskvalitet.
Oppsummering: Kommunikasjon rettet mot individet, kombinert med salutogen tilnærming og kunnskap om empowerment vil kunne bidra til å styrke pasienten. Klarer vi å styrke pasienten vil dette gi større grunnlag for mestring og vil kunne føre til økt livskvalitet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | hjerte- og karsykdommer | nb_NO |
dc.subject | hjertesvikt | nb_NO |
dc.subject | livskvalitet | nb_NO |
dc.subject | sykepleie | nb_NO |
dc.subject | mestring | nb_NO |
dc.title | Fremme mestring og livskvalitet hos hjertesviktpasienten | nb_NO |
dc.title.alternative | Promote coping and quality of life for heart failure patients | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Sykepleievitenskap: 808 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 41 | nb_NO |