Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRamberg, Tone Cecilie
dc.date.accessioned2018-01-10T12:03:04Z
dc.date.available2018-01-10T12:03:04Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2476731
dc.descriptionErfaringsbasert master, 90 studiepoeng.nb_NO
dc.description.abstractMasteroppgaven viser suksesskriteriene som kjennetegner Hadeland videregående skole som formidlet 62 % av yrkesfagelevene til lære i 2016. Fylkeskommunes oppgave er å gi opplæring som sikrer samfunnet nødvendige arbeidskraften av fagarbeidere. Behovet for fagarbeidere er udekket, og så få som 16% av ungdomskullene i Norge blir fagarbeidere. Fagarbeidere har to års opplæring i videregående skole før de fullfører med to års læretid i en lærebedrift. Overgangen mellom videregående skole og læretid benevnes som formidling. Formidlingen av yrkesfagelever til lære fra de videregående skolene i Oppland fylkeskommune er relativt lav. Hadeland videregående skole formidlet 62% av yrkesfagelever til lære i 2016 etter en økning tjue prosent fra forrige skoleår. Jeg ønsker i denne oppgaven å undersøke: Hvordan kan videregående skole bidra til at flere elever på yrkesfag får læreplass og fullfører sin fagutdanning med fag- eller svennebrev? I arbeidet med denne oppgaven har jeg benyttet elementer fra Positive Deviance approach som forskningsstrategi. I Positive Deviance strategien letes det etter den positive forskjellen. Jeg valgte å ta utgangspunkt i følgende forskningsspørsmål for å besvare problemstillingen: Hvorfor lykkes Hadeland videregående skole med høy formidling av yrkesfagelever til lære? Det er gjennomført dokumentstudia og intervju for å besvare problemstillingen. Empirien synliggjør mulighet for høy formidling av yrkesfagelever til lære med relativt liten påvirkningen av rammevilkår som karakterer og fravær. Undersøkelsen viser hvordan Hadeland videregående skole har forankret økt formidling av yrkesfagelever til lære gjennom mål i handlingsplaner, utviklingsplaner og i skolens pedagogiske organisering. Hadeland videregående skoles lederstil, med vekt på autonomi, samarbeid, tillit, dialog og relasjons-kompetanse, bidrar til engasjerte lærere der alle jobber mot felles mål. Kombinasjonene av ledelsens evne til å ta og gjennomføre beslutningen ved Hadeland videregående skole og lederstilen, gjorde skolen i stand til å øke formidlingen av yrkesfagelever til lære med 20 prosent.nb_NO
dc.description.abstractEngelsk sammendrag (abstract) The master thesis shows the success criteria that characterize Hadeland videregående skole as conveyed 62% of vocational students to apprenticeship in 2016. The county council's task is to provide training that ensures the necessary skilled workers for society. The need for skilled workers is not met and as few as 16% of the students in Norway becomes skilled workers. Vocational students have two years of secondary school education before completing two years of apprenticeship in one workplace. The transition between high school and apprenticeship is referred to as transfer. The mediation of students to apprenticeship from the upper secondary schools in Oppland fylkeskommune is relatively low. Hadeland videregånde skole distributed 62% of vocational students to apprenticeship in 2016 after an increase of twenty percent from the previous school year. In this paper I would like to investigate: How can high schools work to increase the number of students in vocational education that get apprenticeship and help them complete their vocational education with craft certificate? In this paper I have used methods from the Positive Deviance approach as a research strategy. In the Positive Deviance strategy, the positive difference is sought. I chose to base the research on the following questions: Why does Hadeland videregående skole succeed with high transfer of vocational students for apprenticeship? Documentary studies and interviews have been completed to answer the question. The empirical data demonstrates the possibility of high transfer of students to apprenticeship with relatively low impact of framework conditions such as grades and absence. The survey shows how Hadeland videregående skole has anchored increased transfer of pupils to apprenticeship as goals in action plans, development plans and in the school's educational organization. Hadeland videregående skole leadership style with emphasis on autonomy, cooperation, trust, dialogue and relationship skills, contribute to committed teachers who all work towards common goals. The combination of management's ability to implement the decision at Hadeland videregående skole and though their leadership style, enabled the school to increase the distribution of students to apprenticeship by 20 percent.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectyrkesfagnb_NO
dc.subjectyrkesfagelevnb_NO
dc.subjectvideregående skolenb_NO
dc.subjectpositivt avviknb_NO
dc.subjectdokumentstudienb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.subjectDocument Studynb_NO
dc.subjectPositive Deviancenb_NO
dc.subjectempirisk studienb_NO
dc.subjectEmpirical Researchnb_NO
dc.subjectVocational Studentsnb_NO
dc.subjectApprenticeshipnb_NO
dc.subjectlnb_NO
dc.titleHvilke suksesskriterier gir høy formidling av yrkesfagelever til lære?nb_NO
dc.title.alternative"Look to Hadeland videregående skole" Which criteria give success in the transfer of apprenticeship?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242nb_NO
dc.source.pagenumber89nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel