dc.contributor.author | Sieberer, Linda Katharina | |
dc.contributor.author | Melby, Stine | |
dc.date.accessioned | 2018-04-13T08:21:58Z | |
dc.date.available | 2018-04-13T08:21:58Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2494001 | |
dc.description | Bachelor tannpleie, 2017 | nb_NO |
dc.description.abstract | Fra praksis i Den offentlige tannhelsetjenesten, erfarte vi at barn med ikke-vestlig bakgrunn hadde større tannhelseproblemer og karieserfaring, enn norske jevnaldrende barn. Hensikten med bacheloroppgaven er å redegjøre for hvordan tannpleieren kan hjelpe en innvandrerfamilie med å ivareta barnas tannhelse gjennom veiledning. Derfor er problemstillingen: “Hvordan kan tannpleier veilede innvandrerforeldre om treåringens tannhelse?”. Vi benyttet oss av både forskning, fag- og pensumlitteratur, og egenerfaringer fra prosjektpraksis i Indonesia. Resultatet i forskningen viste at holdninger og manglende kunnskap om tannhelse og kosthold hos foreldrene er årsaken til dårlig tannhelse hos barnet. Forskningen kom frem til at tell-show-do og MI-samtale er effektive veiledningsmetoder for pasienter med manglede helseforståelse. MI-metoden anbefales for å motivere foreldrene til positive endringer i livsstil og holdninger. Gjennom arbeidet med oppgaven konkluderer vi med at begge metodene er nyttige veiledningsteknikker for tannpleieren å benytte seg av i praksis, men det må tilpasses etter pasientens behov og kulturelle aspekter. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.subject | tannhelse | nb_NO |
dc.subject | barn | nb_NO |
dc.subject | innvandrere | nb_NO |
dc.subject | motiverende intervju | nb_NO |
dc.title | Barnets tannhelse – Hvordan veilede innvandrerforeldre? | nb_NO |
dc.title.alternative | Children´s Dental Health - How to guide immigrant parents? | nb_NO |
dc.type | Bachelor thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk odontologiske fag: 830 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 44 | nb_NO |