Show simple item record

dc.contributor.authorSieberer, Linda Katharina
dc.contributor.authorMelby, Stine
dc.date.accessioned2018-04-13T08:21:58Z
dc.date.available2018-04-13T08:21:58Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2494001
dc.descriptionBachelor tannpleie, 2017nb_NO
dc.description.abstractFra praksis i Den offentlige tannhelsetjenesten, erfarte vi at barn med ikke-vestlig bakgrunn hadde større tannhelseproblemer og karieserfaring, enn norske jevnaldrende barn. Hensikten med bacheloroppgaven er å redegjøre for hvordan tannpleieren kan hjelpe en innvandrerfamilie med å ivareta barnas tannhelse gjennom veiledning. Derfor er problemstillingen: “Hvordan kan tannpleier veilede innvandrerforeldre om treåringens tannhelse?”. Vi benyttet oss av både forskning, fag- og pensumlitteratur, og egenerfaringer fra prosjektpraksis i Indonesia. Resultatet i forskningen viste at holdninger og manglende kunnskap om tannhelse og kosthold hos foreldrene er årsaken til dårlig tannhelse hos barnet. Forskningen kom frem til at tell-show-do og MI-samtale er effektive veiledningsmetoder for pasienter med manglede helseforståelse. MI-metoden anbefales for å motivere foreldrene til positive endringer i livsstil og holdninger. Gjennom arbeidet med oppgaven konkluderer vi med at begge metodene er nyttige veiledningsteknikker for tannpleieren å benytte seg av i praksis, men det må tilpasses etter pasientens behov og kulturelle aspekter.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjecttannhelsenb_NO
dc.subjectbarnnb_NO
dc.subjectinnvandrerenb_NO
dc.subjectmotiverende intervjunb_NO
dc.titleBarnets tannhelse – Hvordan veilede innvandrerforeldre?nb_NO
dc.title.alternativeChildren´s Dental Health - How to guide immigrant parents?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Klinisk odontologiske fag: 830nb_NO
dc.source.pagenumber44nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record