Læreren i et profesjonelt læringsfellesskap.
Chapter, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2495298Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Nordahl, T. (2017). Læreren i et profesjonelt læringsfellesskap. I M. Løtveit (Red.), Tidssignaler: Lærerutdanningsfag i utvikling: Utdanning av lærere på Hamar - 150 år (s. 359-374). Vallset: Oplandske Bokforlag.Sammendrag
Barn og unge tilbringer stadig mer tid av sin oppvekst i barnehager og skoler. Disse institusjonene skal bidra til at vårt demokratiske velferdssamfunn føres videre, og til at det enkelte barn og ungdom utvikles som menneske. Intensjonen er at alle barn og unge skal få utnyttet og realisert sitt potensial for læring og utvikling. Den viktigste faktoren for å kunne lykkes med dette er at barn og unge møter lærere med høy og relevant kompetanse. Internasjonal forskning viser klart at den viktigste faktoren for barn og unge sin læring og utvikling er læreren. Denne artikkelen omhandler hvordan læreres kompetanse kan videreutvikles kollektivt og i profesjonelle læringsfellesskap. Videre presenteres arbeidet ved Senter for praksisrett utdanningsforskning (sepu) som et eksempel på kollektiv kompetanseutvikling i profesjonelle læringsfellesskap.