Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelmersen, Jonatan
dc.date.accessioned2018-04-27T13:16:06Z
dc.date.available2018-04-27T13:16:06Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2496424
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: I skolens styringsdokumenter står det at opplæringen skal fremme elevenes evne til kritisk tenkning. Dette var også hovedanliggende for Sokrates, som tok utgangspunkt i å stille sine studenter spørsmål for å finne veien til kunnskap og sannhet. Litteraturen belyser en rekke lærings- og undervisningsmetoder ment for å utvikle kritisk tenkning, og den mest prominente forskningen viser til den sokratiske metoden for strategisk og god utvikling av kritisk tenkning hos elevene. Denne oppgaven undersøker de ulike forståelsene av kritisk tenkning og hvordan den sokratiske metoden kan benyttes for å utvikle kritisk tenkning blant elevene. Oppgaven er forankret i internasjonale og nasjonale tilnærminger til kritisk tenkning og sokratisk metode. I tillegg vil det i form av egen empiri bli presentert erfaringer gjort av to lærere på områdetnb_NO
dc.description.abstractEnglish: According to the Norwegian Schools Educational Act, education is intended to promote the student’s ability to think critically. This was also the main concern for Socrates, who assumed that asking questions to his students would help them to find their way to knowledge and truth. The literature highlights a number of learning and teaching methods designed to develop critical thinking, but the most prominent research refers to the Socratic method for strategic and good development of critical thinking among the students. The following thesis will explore the different understandings of critical thinking and how Socratic method can be used by teachers to develop critical thinking among the students. This thesis is based both on international and national approaches to critical thinking and Socratic method. In addition to this experiences made by two teachers will be presented in the form of own empiricism.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectkritisk tenkningnb_NO
dc.subjectsokratisk metodenb_NO
dc.titleEt kritisk tenkende klasserom. Nøkkelen til visdom er gjennom spørsmål. Ved å tvile ledes vi til undersøkelse, og gjennom undersøkelse oppdager vi sannheten.nb_NO
dc.title.alternativeA Classroom of Critical Thinking.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber34nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel