Show simple item record

dc.contributor.authorFrøyhov, Steffen
dc.date.accessioned2018-07-04T12:48:12Z
dc.date.available2018-07-04T12:48:12Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2504390
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne bacheloroppgaven er et litteraturstudie om dannelsens paradokser i et samfunnsetisk og filosofisk perspektiv. Problemstillingen er: «Hva er dannelsens paradokser, og hvordan kan skolen drive dannelse på tross av disse paradoksene?». I første hoveddel av oppgaven beskrives, med uro rundt samfunnets verdirelativistiske retning, hvorfor dannelse i skolen er viktig i dag. Denne delen vil ha et samfunnsetisk perspektiv. I andre hoveddel redegjøres det for hvorfor dannelsen er paradoksal, med fokus på det filosofiske perspektivet fra Rousseau (1762/1997) og Kant (1803/2016), samt nye tolkere av deres ideer. Her omtales paradoksene jeg har valgt å kalle det pedagogiske paradoks og barndommens grunnprinsipp, og spenningen mellom frihet og tvang i oppdragelsen er nøkkelord. Tredje hoveddel prøver gjøre temaet praksisnært for læreryrket. Her drøftes det hvordan skolen kan drive dannelse på tross av paradoksene gjennom danning til selvdanning og bruk av tre tverrfaglige temaer som presenteres i høringsutkastet til ny overordnet del av læreplanen.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This Bachelor thesis is a study of literature on the paradoxes of Bildung in a socioethical and philosophical perspective. The topic questions are: “What are the paradoxes of Bildung, and how can school execute Bildung despite these paradoxes?”. The first major part of this thesis describes why Bildung is important in society today, based on a discord around society’s value-relativistic direction. This part has a socioethical perspective. The second major part of the thesis describes why Bildung is paradoxical with a philosophical perspective based on Rousseau (1762/1997) and Kant (1803/2016), as well as newer interpreters of their ideas. Here I present the paradoxes I have chosen to call the pedagogical paradox and the basic principal of childhood, and the discord between freedom and force during upbringing is the keyword. The third major part of this thesis tries to make the topic practical for teachers. This part discusses how Bildung can be executed in school despite its paradoxes, through socioethical self-awareness practice and by using three interdisciplinary topics presented in the exposure draft of the new core curriculum.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectdannelsenb_NO
dc.subjectparadoksernb_NO
dc.subjectsamfunnsetikknb_NO
dc.subjectfilosofinb_NO
dc.subjectskolennb_NO
dc.titleDannelsens paradokser. Skolens dannelsesoppdrag i et filosofisk og samfunnsetisk perspektiv.nb_NO
dc.title.alternativeParadoxes of Bildung.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber30nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record