Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPhuting, Rem
dc.date.accessioned2018-07-10T13:32:44Z
dc.date.available2018-07-10T13:32:44Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2505059
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne bacheloroppgaven er et resultat av en kvalitativ intervjustudie, med tre lærere fra en skole i Østlandsområdet. Studien har som formål å finne ut hvordan lærerne jobber for å stimulere språkutvikling og begrepslæring, blant minoritetsspråklige elever. Problemstillingen lyder som følger: Hvordan kan lærerne legge til rette for begreps- og språkutvikling blant minoritetsspråklige elever? Hovedfokus i teoridelen er sosiokulturelle perspektiv på læring og tidligere forskning om tilpasset opplæring for minoritetsspråklige elever, betydningen av internasjonal uke og forskning om avkoding og ordforrådets betydning for leseforståelse. Under datainnsamling, kom det frem mange aspekter ved temaet tilpasset opplæring for minoritetsspråklige elever. På bakgrunn av datainnsamlingen og oppgavens omfang, ble det funnet særlig fire analyseområder som har betydning for minoritetselevers språkutvikling. Disse kategoriene er rammefaktorer i et flerkulturelt klasserom, begrepslæring, stimulere til begrepslæring og strategi for minoritetsspråklige elever. Hovedfunn ved studien er at tilrettelegging ved sosialsamhandling er sentral for språkutvikling og begrepslæring, blant minoritetselever.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This bachelor is a result of a qualitative interview study, with three teachers from a school in the Eastern region of Norway. The aim of the study is to find out how teachers work to stimulate language development and vocabulary learning among second language learners. The research question is as follows: How can teachers facilitate the conceptual- and language development, among minority language pupils? The main focus in the theory section is sociocultural perspective on learning and previously research on adapted education for minority language pupils, the importance of international week and research on decoding and importance of vocabulary for reading comprehension. During the data collection, many aspects emerged on the subject of adapted education for minority language pupils. On the basis of the data collection, it was found four main areas of analysis, which are important for language development among second language learners. These aspects include framework factors in a multicultural classroom, vocabulary learning, stimulating comprehension vocabulary learning and strategies for minority language pupils in school. The main finding of the study is that facilitating for social interaction is important for language development and conceptual learning, among minority pupils.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectspråkutviklingnb_NO
dc.subjectbegrepsforståelsenb_NO
dc.subjectminoritetsspråkligenb_NO
dc.subjectflerkulturelt klasseromnb_NO
dc.subjectsosiokulturell læringnb_NO
dc.titleLærernes tilrettelegging av språkutvikling og begrepslæring for minoritetsspråklige elevernb_NO
dc.title.alternativeTeachers’ facilitation of language development and conceptual learning for minority language pupilsnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber40nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel