Lesingens rolle i løsning av tekstoppgaver - Hva er det oppgavene spør etter?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2505068Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSammendrag
Norsk:
Lesing og leseferdigheter spiller en viktig rolle når elever skal løse tekstoppgaver. Målet med denne oppgaven var å få et innblikk i hvordan elevene tenker når de skal løse en tekstoppgave i matematikk og også finne ut hvordan de behandler den informasjonen som ligger i oppgavetekstene.
For å kunne undersøke dette, brukte jeg det teoretiske rammeverket og kvalitativ metode som grunnlag for min forskning. Resultatene viser at komponentene som inngår i det som kan defineres som lesing er avgjørende for at elevene skal danne en mental modell av det matematiske problemet de står ovenfor. Den mentale modellen krever at informasjonen som blir gitt i teksten blir avkodet og forstått riktig. Den mentale modellen skal være i samsvar med det intenderte problemet som ligger i tekstoppgaven. English:
Reading and reading skills plays an important part when students are trying to solve word problems. The goal of this paper was to gain insight into the mindset of the students, and to see how they treat the information contained in the text assignments.
In order to investigate this, I used the theoretical framework and qualitative methods are used as a foundation for my research. The results show that the components that make up what can be defined as reading are essential for the students to form a mental representation of the math problem the student is trying to solve. The mental representation requires that the information in the text has been decoded and understood correctly. The mental representation has to be in line with the intended problem that can be found in the word problem.
Beskrivelse
Bacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.