Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHåland, Beate
dc.date.accessioned2018-07-11T07:28:33Z
dc.date.available2018-07-11T07:28:33Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2505099
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2017.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: I denne oppgaven ser jeg på læringsutbyttet i utforskende arbeid. Ludvigsenutvalget mener at utforskende arbeid er positivt for elevenes læring, og sier derfor at utforsking bør inkluderes som et av kompetanseområdene i fremtidens skole. Dermed er det relevant å stille spørsmål om hvordan utforskende arbeid kan gi økt læringsutbytte. Siden Kunnskapsløftet allerede har inkludert utforskende arbeid i læreplanen i naturfag, valgte jeg å gjøre undersøkelser knyttet til utforskende arbeid i naturfag. For å svare på problemstillingen benyttet jeg kvalitative intervjuer. Jeg intervjuet fire elever før og etter et utforskende undervisningsopplegg som jeg hadde med klassen. Undervisnings-opplegget ble utformet etter de fire fasene i Forskerføttermodellen, og i oppgaven blir det utforskende arbeidet diskutert med utgangspunkt i Forskerføttermodellen. For å kunne si noe om hvordan læringsutbyttet blir økt, har jeg diskutert temaene læring, motivasjon og begrepsforståelse i lys av relevant teori og funn fra intervjuene.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: In this thesis I will take a closer look at the learning outcome in inquiry-based learning. The Ludvigsen Committee has said that inquiry-based learning is positive for the pupils learning, and that exploration should be included as a competence in the future school. That’s why I asked how inquiry-based learning can give an deeper understanding. I chose to do my study in science, because Kunnskapsløftet already has included inquiry-based learning in the curriculum in science. I used qualitative interview to give an answer to the approach. I interviewed four pupils before and after a teaching with inquiry-based learning that I had with the class. The teaching was formed by the four phases in Forskerføttermodellen, and the discussion about the inquiry-based learning is based on the model. I have discussed the themes; learning, motivation and conception understanding, in light of relevant theory and discovery from the interviews.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectlæringsutbyttenb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectbegrepsforståelsenb_NO
dc.subjectutforskende arbeidnb_NO
dc.titleLæringsutbytte i utforskende arbeidnb_NO
dc.title.alternativeDeeper understanding by use of Inquiry-Based Learningnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber67nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel