Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRykhus, Marie
dc.date.accessioned2018-07-13T13:56:45Z
dc.date.available2018-07-13T13:56:45Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2505410
dc.descriptionBacheloroppgave, grunnskolelærerutdanning, 2018.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Mobbing har lenge vært et mye diskutert tema i samfunnsdebatten (Kunnskapsdepartementet, 2015; Wendelborg, 2018; Bakken, 2017), og ulike elevundersøkelser prøver å gi et tall på omfanget av mobbing som foregås i skolen (Wendelborg, 2018; Bakken, 2017). Elementer fra Olweus (1997) sin definisjon av mobbing blir ofte brukt av lærere i deres definisjon av begrepet (Wendelborg, 2018). 1. August 2017 trådte fornyingen av opplæringsloven §9A i kraft, som resulterte i en aktivitetsplikt for alle ansatte ved skoler i Norge (Utdanningsdirektoratet[Udir], 2017b, s. 5). Aktivitetsplikten sier at alle ansatte skal sørge for at alle elever har et trygt og godt psykososialt miljø på skolen. Samtidig skal de ansatte handle når elever opplever skolemiljøet som utrygt (Lovdata, 2017, kapittel 9A). Med dette kan ikke mobbing lenger defineres ved gitte elementer, da det er elevens subjektive opplevelse som har betydning. Med lovendringen defineres mobbing som en type krenkelse (Udir, 2017b, s. 4). Dermed er det også essensielt å få en forståelse av krenkelser og følgende konsekvenser. Denne studien tar for seg Honneths (2008) anerkjennelsesteori for å belyse krenkelser. Selv om lovendring medfører en lovpålagt aktivitetsplikt, stilles det fortsatt spørsmål om denne vil ha betydning i skolen, da mange lærere kanskje har en for konkret definisjon av hva som er mobbing. Derfor er denne oppgaven en studie av skolers forståelse av mobbing i lys av lovendringen, med problemstillingen: ”Hvor går grensen for hva som er mobbing og ikke?”nb_NO
dc.description.abstractEnglish: Bullying has been a widely-debated topic in society for several years (Kunnskapsdepartementet, 2015; Wendelborg, 2018; Bakken, 2017), and a variety of student surveys have been trying to find a number to what extent bullying is happening in schools (Wendelborg, 2018; Bakken, 2017). Elements from Olweus (1997) definition of bullying are often used by teachers when they are defining bullying (Wendelborg, 2018). On 1. August 2017 the renewal of the Education Act, section 9A, was put in place. This resulted in a duty of activity for all employees at Norwegian schools (Udir, 2017b, s. 5). The duty of activity states that all employees must ensure that all students have safe and good psychosocial environment at school. Further, the teachers must act when students are experiencing the environment at school as unsafe (Lovdata, 2017). As of this, bullying can no longer be defined by given elements, as the students´ subjective experience is what is important. With this amendment, bulling is considered a type of personal violation (Udir, 2017b, s. 4). As of this, it is essential to have an understanding of personal violations and its consequences. This study addresses Honneth´s (2008) recognition theory to shine a light on violations. Even though legislation has put in place the duty of activity, there is still a question of if this will influence bullying in schools, as teachers tend to use a definition that is to concrete to entail what bullying really is. Therefore, this study looks at schools understanding of bullying considering the amendment, with the thesis: “Where is the line between what is bulling and what is not?”nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectGLUnb_NO
dc.subjectmobbingnb_NO
dc.subjectkrenkende atferdnb_NO
dc.subjectpsykososialt miljønb_NO
dc.subjectskolennb_NO
dc.title”Takk for at du lærte oss å like hverandre” - Et studie av skolers forståelse av mobbing i lys av lovendringennb_NO
dc.title.alternative”Thank you for teaching us to like each other” - A study of schools understanding of bullying in light of the amendmentnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel