Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOja, Rita Pauliina
dc.date.accessioned2018-09-19T07:10:31Z
dc.date.available2018-09-19T07:10:31Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2563324
dc.descriptionMaster i psykisk helsearbeid, 2018nb_NO
dc.description.abstractNorsk sammendrag Bakgrunn: Krav og forventninger til kommunalt psykisk helsearbeid har vokst de siste årene. Det er et stort behov for å finne effektive behandlingsmetoder og oppnå resultater. Brukermedvirkning er et virkemiddel for å forbedre og kvalitetssikre tjenestene, men er utfordrende å forankre i behandleres tenkning og samhandlingsrelasjon med brukeren. For å sikre brukermedvirkning anbefales FIT (Feedback Informed Treatment) for innhenting av systematiske tilbakemeldinger fra brukeren. Bruk av FIT vokser stadig, men brukererfaringer med dette verktøyet er forholdsvis lite forsket på. Hensikt: Denne studien fokuserer på brukererfaringer med FIT i en kommunal psykisk helsetjeneste. Hensikten er at disse erfaringene kan gi økt kunnskap og forståelse for hvordan brukeren erfarer sin innflytelse ved bruk av FIT, hvordan det er for brukeren å bruke dette verktøyet, og for eventuelle utfordringer ved bruken av det. Jeg ønsker at resultatene kan være til hjelp for behandlere som bruker FIT og kan bidra til enda bedre tjenester for brukere i fremtiden. Metode: Dette er en kvalitativ studie. Kvalitative studier bygger på teorier om fortolkning (hermeneutikk) og menneskelig erfaring (fenomenologi). Individuelle semistruktrurerte intervjuer er anvendt som grunnlag for datainnsamlingen, i den hensikt å få tilgang til brukernes subjektive erfaringer med FIT. Til sammen deltok 10 informanter fra to forskjellige kommuner i studien. Systematisk tekstkondensering ble benyttet som analysemetode. Resultater: Funnene viser at brukere i stor grad erfarer en god innflytelse i behandlingen ved bruk av FIT. Funnene beskriver verktøyets mange muligheter, men samtidig viser funnene at disse bare kan utnyttes hvis FIT gjøres til brukerens verktøy. Tilbakemelding på opplevelsen av timen (SRS) kan erfares som utfordrende. Funnene belyser hvordan brukeren erfarer disse utfordringene og hvilke behov brukeren har for at FIT kan erfares som nyttig. Konklusjon: FIT kan være et nyttig verktøy for å øke og sikre brukermedvirkning i psykiske helsetjenester. For å oppnå hensikten med FIT kreves det mye av behandleren og systemet. I tillegg har brukere sine behov; god informasjon om verktøyet og aktiv bruk av tilbakemeldingene i behandlingen er avgjørende for at bruken kan erfares som nyttig. Disse behovene må behandleren kartlegge og hjelpe med. Nøkkelord: psykisk helsearbeid, brukermedvirkning, brukererfaring, tilbakemelding og FITnb_NO
dc.description.abstractEngelsk sammendrag (abstract) Background: Requirements and expectations for community mental health work have grown. There is a great need to find effective treatment methods and achieve results. Client involvement is mean to improve and secure service quality but is challenging to anchor in the treatment and therapist`s interaction with the client. To ensure client involvement, FIT (Feedback Informed Treatment) is recommended in order to obtain systematic feedback. The use of FIT is growing steadily, but research about clients` experiences with this tool is limited. Purpose: This study focuses on client experiences with FIT in a community mental health service. The purpose is to provide increased knowledge and understanding of how the clients experiences their influence using FIT, how it is felt like for the clients to use this tool and which challenges they experience when using it. I hope that the results may be helpful for clinicians who use FIT and can contribute to better services for clients in the future. Method: This is a qualitative study. Qualitative studies are based on approaches focusing on interpretation (hermeneutics) and human experience (phenomenology). Individual semistructured interviews have been used as the basis for data collection, with the purpose of gaining access to clients` subjective experiences with FIT. A total of 10 informants from two different communities participated. Systematic text condensation was used as the analytical method. Results: The findings show that clients are largely experiencing a good influence in treatment using FIT. The findings describe the many possibilities of the tool, but at the same time, the findings show that the opportunities are utilized only if FIT is facilitated as the clients` tool. SRS - feedback on the experience of the hour, can be experienced as challenging. The findings illustrate how the clients experience these challenges and inform about what is needed for the clients in order to experience FIT as a good and helpful tool. Conclusion: FIT can be a useful tool for increasing and ensuring client involvement in mental health services. To achieve the purpose of FIT, much is required from the therapist and the system. Additionally, users have their needs; good information about the tool and the active use of feedback in treatment is essential. Client`s needs must be reviewed and assisted by the therapist. Keywords: mental health, client involvement, client experiences, feedback and FITnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectpsykisk helsearbeidnb_NO
dc.subjectbrukermedvirkningnb_NO
dc.subjectkommunal sektornb_NO
dc.subject.meshMental Healthen
dc.subject.meshCommunity Participationen
dc.subject.meshCommunity Mental Health Servicesen
dc.titleBrukererfaringer ved FIT i en kommunal psykisk helsetjenestenb_NO
dc.title.alternativeClient experiences with FIT in a community mental health servicenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800nb_NO
dc.source.pagenumber91nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel