Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJota, Anne Marit
dc.date.accessioned2018-10-12T12:52:05Z
dc.date.available2018-10-12T12:52:05Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2567885
dc.descriptionMastergradsoppgave i kultur- og språkfagenes didaktikk, Høgskolen i Innlandet, 2018.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne masteroppgaven omhandler en studie av romanen Bouvetøya 2052 (2015) av Lars Mæhle. Temaet i denne masteroppgaven er hvordan miljø- og klimakrise blir framstilt i en ungdomsroman, og hvilket danningsperspektiv dette kan implementere. Bouvetøya 2052 benytter interessante litterære virkemidler, og inviterer leseren til å reflektere og tenke omkring miljø- og klimakrise. De teoretiske perspektivene er i hovedsak knyttet til det økokritiske fagfeltet. Et særlig viktig teoretisk bidrag har jeg funnet i Buell (1995) sin forskning knyttet til miljøtekster og det miljømessige forestillingspotensialet. Hans forskning belyser hvordan miljø- og klimakrise kan analyseres i skjønnlitteraturen, i tillegg til hvordan slike type tekster kan få leseren til å ta gode miljømessige hensyn og valg. Når det gjelder økokritisk forskning knyttet til barnelitteraturen har forskningen til Massey og Bradford (2010) vært sentral i min undersøkelse, både som en inngang til hvordan barnelitteratur kan analyseres i et økokritisk perspektiv, men også hvordan ungdomslitteratur med et fokus på miljø- og klimakrise kan være med på å utvikle unge økoborgere. Ved å benytte meg av en hermeneutisk metode, finner jeg at Bouvetøya 2052 framstiller miljø- og klimakrise på ulike måter. Blant annet ved at handlingen foregår i en dystopisk framtid, lagt til tre kontrasterende steder. Dette gir rom for interessante framstillinger av miljø- og klimakrise i de litterære virkemidlene; miljø- og tidsskildringer, fortellerperspektiv og spenningsmomenter og konflikter. I tillegg blir leseren i stor grad invitert til å reflektere og tenke omkring hvordan det vil være å leve i en klimaforandret fremtid, og ikke minst hvordan de bør leve i dag for å unngå at miljø- og klimakrise vil eskalere i samme grad som det blir fremstilt i romanen. Slik har Bouvetøya 2052 også et stort danningspotensiale.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This thesis discusses the 2015 novel Bouvetøya 2052 by Lars Mæhle. It explores the depiction of environmental crisis in this Young Adult (YA) novel, and what kind of growth narrative it implements. Bouvetøya 2052 (2015) employs interesting literary devices, and invites the reader to reflect upon environmental crises. The ecocritical field is the main theoretical background for this thesis. Buell´s (1995) research on environmental texts and their potential for imagination is a particularly important contribution. It sheds light on how environmental crisis can be analyzed in fiction, as well as how this type of text can inspire readers to make environmentally friendly choices. With regards to ecocritical perspectives on children's fiction, Massey and Bradford's (2010) research is central to my own analysis. It provides an entry into an ecocritical view of children's and YA fiction, as well as an idea of how YA literature with environmental themes may help educate young, ecoconscious citizens. By using a hermeneutic method, I find that Bouvetøya 2052 depicts environmental crisis in several ways, by setting the narrative to a dystopian future, in three contrasting locations. Diverse literary devices provide diverse understandings of environmental crisis; descriptions of different times and places, different narrators and conflicts. The reader is invited to reflect upon the prospect of living in a future where the climate has changed to a devastating degree, and how one should act in order to avoid such a future. As such, Bouvetøya 2052 has a great educational potential.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMIKSnb_NO
dc.subjectungdomsromanernb_NO
dc.subjectdanningnb_NO
dc.titleMiljø- og klimakrise i Lars Mæhles Bouvetøya 2052: En økokritisk lesningnb_NO
dc.title.alternativeEnvironmental crisis in Lars Mæhle’s Bouvetøya 2052: an ecocritical readingnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040nb_NO
dc.source.pagenumber91nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel