Browsing Master i spesialpedagogikk deltid MASPE by Title
Now showing items 3-22 of 71
-
Den uvurderlige lærer-elev-relasjonen: en litteraturstudie av lærerens betydning i møte med innagerende atferd
(Master thesis, 2024)Denne studien tar for seg innagerende atferd og dens sammenheng med lærer-elev-relasjonen ut fra et sosialkonstruktivistisk vitenskapsperspektiv. For å komme nærmere et svar på hvilken betydning lærer-elev-relasjonen har ... -
Det spesielle som det ordinære : Hva slags muligheter ligger i montessoriskolens elevsyn og organisering av undervisningen i forhold til å imøtekomme mangler som har blitt løftet frem i den nyere spesialpedagogiske debatten i Norge omhandlende tidlig innsats, kompetanse og barnets stemme?
(Master thesis, 2020)Oppgavens formål har vært å undersøke om montessoriskolens organisering av undervisning kan representere et alternativ til hvordan spesialundervisningen organiseres i den offentlige norske skolen i lys av at sistnevnte har ... -
«Elever som benytter seg av ASK: Hvordan ivaretar den offentlige skolen og privatskolenskolen barnets rett til å bli inkludert og anerkjent i skolens faglige og sosiale miljø.».
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn og formål Valg av tema bunner i en nysgjerrighet og interesse på hvordan skolesystemet arbeider for at alle elever skal bli inkludert og anerkjent. Barnekonvensjonen (1989, artikkel 12) sier at alle ... -
Elevperspektiv på voksenstyrt medvirkning: om elevers opplevelser og erfaringer i utredningsprosessen av lese- og skrivevansker.
(Master thesis, 2024)Bakgrunnen for denne masterstudien startet med en interesse for arbeidet med medvirkning i min stilling som pedagog i barnebolig. Medvirkning er et begrep som er mye diskutert innen helsesektoren, men også ellers i samfunnet. ... -
En åpen fremtid? – spesialpedagogers refleksjoner rundt diagnostiske kategorier i barneskolen
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i et tradisjonsrikt spesialpedagogisk tema som med tiden har endret retning og form, men tilsynelatende aldri mistet sin relevans. Med fokus på kategorisering, henholdvis diagnostiske ... -
En kvalitativ studie av praksisfeltet sosialpedagogisk rådgivning i videregående skole i Oppland, i lys av Self-Determination Theory : Eleven strever - hvordan ivareta elevens autonomi?
(Master thesis, 2018)En kvalitativ studie innenfor sosialpedagogisk rådgivning i videregående skole av hvordan ivareta elevens autonomi når eleven strever. Formålet med studien har vært å problematisere og drøfte hvordan man gjennom sos.ped ... -
En mytologisk analyse av begrepet inkludering i et utvalg tekster med relevans for det spesialpedagogiske fagfeltet med utgangspunkt i Roland Barthes myte – og tekstteori.
(Master thesis, 2020)Hvorfor er det viktig å vite hva begrepene egentlig betyr? Hva er det som er med på å forme vår forståelse av begreper? Betyr begreper det samme for alle? I skolesektoren fikk vi på midten av 90 tallet en endring i bærende ... -
Et kaldt hode og et varmt hjerte – refleksjoner fra PP-rådgivere om veiledning.
(Master thesis, 2023)Sammendrag. Tittel: Et kaldt hode og et varmt hjerte – refleksjoner fra PP-rådgivere om veiledning. Bakgrunn og problemstilling: For å utforske hvordan veiledning fungerer i en spesialpedagogisk praksis, ble valget å ... -
Etisk ansvar og profesjonelt skjønn innenfor spesialpedagogens tvetydige arbeidsfelt
(Master thesis, 2023)Sammendrag Foucault vektlegger viktigheten av menneskets kritiske refleksjon og han forstår dette som; ”a certain way of thinking, speaking and acting, a certain relationship to what exists, to what one knows, to what ... -
Etiske betenkeligheter som kan avdekkes i fagprosedyren for EIBI - med perspektiver fra H. Skjervheim & B. F. Skinner.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er et resultat av et masteroppgaveprosjekt med den utformede problemstillingen: Hvilke etiske betenkeligheter kan avdekkes i fagprosedyren for EIBI gjennom Hans Skjervheims og Burrhus Frederic Skinners ... -
Flerspråklige elevers opplevelse av teoretisk undervisning i ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Hovedmålet med denne kvalitative studien er å gi innsikt i flerspråklige elevers opplevelse av undervisning i en norsk ungdomsskole. Hensikten er å analysere elevenes egen opplevelse og forklare språkets, spesielt, morsmålets ... -
Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i en yrkesfaglig utdanning: Opplæring i manipulasjon av egne tanker eller økt bevissthet om meningsskapingen som skjer i ulike kontekstuelle, posisjonelle, yrkesøvende og eksistensielle sammenhenger? Implementering av et opplegg utenfra eller fokus på de mulighetene som er i skolen? Søkelys på evidensen, debatten, politiske dokumenter og to ulike tilnærminger til folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen.
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven har jeg undersøkt og ønsket å belyse det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring som innføres i skolen høsten 2020. Det gjøres ved å se nærmere på belegget for at et slikt tverrfaglig tema trengs, ... -
Foreldres opplevelse av samarbeid med kontaktlærere i grunnskolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Tittel: Foreldres opplevelse av samarbeid med kontaktlærere Problemstilling: Hvordan opplever foreldre av barn med spesielle behov samarbeidet med barnets kontaktlærer? Metode: Datamaterialet er samlet inn ved ... -
Forskjeller mellom spesialundervisning og ordinær opplæring - med fokus på trivsel, relasjon, motivasjon og sosial kompetanse
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har som formål å rette søkelyset mot de elevene som mottar spesialundervisning i grunnskolen. Som en tilnærming til dette er det tatt utgangspunkt i et FoU-prosjekt kalt ”Kultur for læring” som er ... -
Gule blomster
(Master thesis, 2024)Sammendrag Forskningsområdet til denne masteroppgaven er spesialpedagogikk. Målsetningen har vært å utforske det spesialpedagogiske feltet fra et relasjonsutviklingsperspektiv. Oppgaven retter oppmerksomheten mot øyeblikk ... -
How might the co-creation of a situated working woodland begin to address some of the major pedagogical challenges of our time?
(Master thesis, 2019)This thesis was written alongside the practical realisation of a new working woodland provision for young adults with special educational needs (SEN) in the West Midlands of the United Kingdom. The thesis traces the journey ... -
Hva kjennetegner tilrettelagte klasser/ grupper på den videregående skole i dag?
(Master thesis, 2018)Bakgrunn til valget i denne studien er relatert til min jobb som sos- og spesialpedagogisk rådgiver i den videregående skole. Gjennom mitt virke i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet ser jeg at disse tilbudene skiller seg ... -
Hva vil vi med utdanningen i vår tids skole? I spenningsfeltet mellom målstyring og inkludering.
(Master thesis, 2023)I denne studien har vi gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse av utvalgte kapitler i St.meld. nr. 30 (2003-2004) -Kultur for læring og Meld. St. 6 (2019-2020) - Tett på tidlig innsats og inkluderende fellesskap i bhg, ... -
Hva vil vi med utdanningen i vår tids skole? I spenningsfeltet mellom målstyring og inkludering.
(Master thesis, 2023)I denne studien har vi gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse av utvalgte kapitler i St.meld. nr. 30 (2003-2004) -Kultur for læring og Meld. St. 6 (2019-2020) - Tett på tidlig innsats og inkluderende fellesskap i bhg, ... -
Hvilken forståelse har dagens lærere av begrepet psykisk helse og på hvilken måte kan denne forståelsen påvirke egen lærerrolle
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag I denne kvalitative studien har jeg forsket på problemstillingen «hvilken forståelse har dagens lærere av begrepet psykisk helse og på hvilken måte kan denne forståelsen påvirke egen lærerrolle» Med ...