Browsing Master i spesialpedagogikk deltid MASPE by Title
Now showing items 40-59 of 71
-
Leders vurderinger av spesialpedagogens kommunikasjonskompetanse for spesialundervisning.
(Master thesis, 2024)Dette er en masteroppgave i spesialpedagogikk. Jeg tar utgangspunkt i tre problematiske områder som har preget spesialundervisningssystemet i Norge de siste årene - barns rett til å bli hørt, retten til å involveres i ... -
Litteraturgjennomgang av kjønnets betydning for inkludering av elever med ADHD
(Master thesis, 2024)Den følgende avhandling tar sikte på å undersøke forskningsspørsmålet, som er «Hvilken kunnskap har vi om betydningen av kjønn i sammenheng med inkludering av elever med ADHD i skolen?». Det er en litteraturstudie hvor ... -
Lærerens tilrettelegginger for elever med språkforstyrrelser på 5. - 7. trinn.
(Master thesis, 2023)Tema for dette masterprosjektet er språkforstyrrelser og prinsippet om tilpasset opplæring, i lys av det spesialpedagogiske feltet. Med bakgrunn i tema ble følgende problemstilling formulert for oppgaven: Hva vektlegger ... -
Læreres forståelse av elever med utviklingsmessige språkforstyrrelser
(Master thesis, 2024)Beskrivelser er en naturlig del av menneskets hverdag. Gjennom beskrivelser kan vi sette ord på det vi ser og opplever, og det hjelper oss til å forstå både oss selv og verden rundt oss. Ved å bruke Ian Hackings teori om ... -
Lærernes tilrettelegginger for utvikling av leseforståelse i norsk for minoritetsspråklige elever i grunnskolen.
(Master thesis, 2023)I dette kvalitative studie har jeg forsket på problemstillingen om hvordan lærere tilrettelegger for utvikling av leseforståelse i norsk for minoritetsspråklige elever i grunnskolen. Mitt studium er plassert innen ... -
Morfologisk bevissthetstrening som strategi for utvikling av ordforrådet på opplæringsspråket for minoritetsspråklige elever i grunnskolen. Et litteraturstudium.
(Master thesis, 2023)Minoritetsspråklige elever er overrepresentert når det gjelder å motta spesialundervisning (Egeberg, 2016). Gode leseferdigheter er avgjørende for å lykkes på skolen, men man ser at minoritetsspråklige elever skårer svakt ... -
Nettbrett og inkluderende praksis. En kvalitativ intervjustudie om læreres erfaringer med inkludering av elever med dysleksi.
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og formål Opplæringen skal ifølge læreplanen Kunnskapsløftet 2020 sin overordnede del «i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell ... -
”Noen ganger får vi lov til å bestemme litt” E n kvalitativ undersøkelse om medbestemmelse for ungdommer med spesifikke språkvansker
(Master thesis, 2019)Dette prosjektet er en kvalitativ studie som baserer seg på intervjudata, teori og relevant litteratur til å drøfte mennesker med spesifikke språkvansker sine erfaringer og opplevelser av medbestemmelse. Datamaterialet ... -
Opplevelsen av tilrettelagt leseopplæring - elever med dysleksi sine refleksjoner av tilrettelagt leseopplæring i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne kvalitative undersøkelsen har jeg utforsket hvordan videregåendeelever med dysleksi opplevde den tilrettelagte leseopplæringen i grunnskolen. Formålet med oppgaven er å få fram elevenes stemme, ved å ... -
Organisering av spesialundervisning for elever med dysleksi på 4-7.trinn
(Master thesis, 2023)Sammendrag Formålet med denne undersøkelsen var å få innsikt i opplevelsene og erfaringene til lærere og spesialpedagoger som jobber ved ulike skoler i samme kommune, og hvilke like og/eller ulike opplevelser og erfaringer ... -
Pedagogers perspektiver knyttet til tidlig innsats - En analyse av verdier utfra Bourdieu.
(Master thesis, 2023)Sammendrag: Denne oppgaven har som mål å fremme pedagogers opplevelser knyttet til tidlig innsats og utvalgte distinksjoner innenfor tidlig innsats. Oppgaven vil se på hva tidlig innsats og distinksjonene gjør med ... -
Pedagogisk samarbeid mellom tospråklig lærer og klasselærer- En kvalitativ undersøkelse av praksisfeltets forståelse av tospråklig lærerens rolle og samarbeid med klasselærer
(Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven vil jeg presentere resultater ut fra studien om det pedagogiske samarbeidet mellom klasselærere og tospråklige lærere. Formålet med oppgaven er å belyse hvordan det pedagogiske samarbeidet mellom ... -
PP – rådgiverens rolle i PPT
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet innenfor studieretningen spesialpedagogikk med fokus på rådgivning. Oppgavens tema retter fokuset mot PP - rådgiver sin rolle i PPT, og hva deres rolle innebærer, samt deres opplevelser og ... -
Resiliens og adferdsvansker i norske barnehager
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven i spesialpedagogikk er å undersøke og belyse hvordan utvikling av barns resiliens kan bidra til å forebygge adferdsvansker blant barn i barnehager i Norge. Oppgaven inneholder en analyse ... -
Samarbeid på tvers: PP-rådgiveres perspektiver på tverrfaglig samarbeid i skolen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven tar jeg for meg erfaringene PP-rådgivere har med tverrfaglig samarbeid med skolen. Sentrale temaer i oppgaven vil være tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon. For å få flere perspektiver rundt ... -
Sammen i dag, alene i morgen Om bruk av kartleggingsverktøy på småbarnsavdeling i barnehagen «Collaboration today, independently tomorrow” About assessment in kindergarten MASPE 2019
(Master thesis, 2019)Bakgrunn for prosjektet er en kommunes pålegg om samarbeid mellom kommunens helsestasjon og barnehagene hvor formålet er at pedagogisk personell i barnehagene deler sin kunnskap om alle toåringer sine ferdigheter. Mer ... -
"..så mye atferd, og ingen ekstra ressurset.." - En kvalitativ studie om pedagogiske lederes samarbeid med foreldre til barn med utagerende atferd
(Master thesis, 2024)I dagens barnehage, som har gått fra å være en ren omsorgsarena til å bli en del av utdanningssystemet, er det økt fokus på tidlig læring og inkludering. Til tross for dette har utagerende atferd blant barn økt, og pedagogene ... -
Selvoppfatning, mestring og motivasjon i skolen
(Master thesis, 2021)Som elev i skolen plasseres en i et utdanningssystem. Her blir elevenes prestasjon, atferd og evner utsatt for vurdering, lett synlig for andre. For de elever som mestrer skolens mangfoldige krav, styrkes muligheten for å ... -
Skaperglede, engasjement og utforskertrang. En kritisk analyse av doble formål og motsetningsfulle intensjoner knyttet til en inkluderende opplæring.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om doble formål og motsetningsfylte intensjoner knyttet til utdanningspolitiske målsetninger om en inkluderende opplæring. Den er en teoretisk analyse av læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 ... -
Skolefraværsproblematikk og hjem-skole samarbeid : «…det har jo vært et landskap å manøvrere i...»
(Master thesis, 2021)Skolefraværsproblematikk er en stadig økende utfordring i skolen i dag, og det er veldig utfordrende å fange opp denne type strev tidlig nok. Gjennom disse fire informantenes fortellinger kan det se ut til at skolene ikke ...