Browsing Master i spesialpedagogikk deltid MASPE by Title
Now showing items 46-65 of 71
-
Nettbrett og inkluderende praksis. En kvalitativ intervjustudie om læreres erfaringer med inkludering av elever med dysleksi.
(Master thesis, 2023)Bakgrunn og formål Opplæringen skal ifølge læreplanen Kunnskapsløftet 2020 sin overordnede del «i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell ... -
”Noen ganger får vi lov til å bestemme litt” E n kvalitativ undersøkelse om medbestemmelse for ungdommer med spesifikke språkvansker
(Master thesis, 2019)Dette prosjektet er en kvalitativ studie som baserer seg på intervjudata, teori og relevant litteratur til å drøfte mennesker med spesifikke språkvansker sine erfaringer og opplevelser av medbestemmelse. Datamaterialet ... -
Opplevelsen av tilrettelagt leseopplæring - elever med dysleksi sine refleksjoner av tilrettelagt leseopplæring i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Sammendrag I denne kvalitative undersøkelsen har jeg utforsket hvordan videregåendeelever med dysleksi opplevde den tilrettelagte leseopplæringen i grunnskolen. Formålet med oppgaven er å få fram elevenes stemme, ved å ... -
Organisering av spesialundervisning for elever med dysleksi på 4-7.trinn
(Master thesis, 2023)Sammendrag Formålet med denne undersøkelsen var å få innsikt i opplevelsene og erfaringene til lærere og spesialpedagoger som jobber ved ulike skoler i samme kommune, og hvilke like og/eller ulike opplevelser og erfaringer ... -
Pedagogers perspektiver knyttet til tidlig innsats - En analyse av verdier utfra Bourdieu.
(Master thesis, 2023)Sammendrag: Denne oppgaven har som mål å fremme pedagogers opplevelser knyttet til tidlig innsats og utvalgte distinksjoner innenfor tidlig innsats. Oppgaven vil se på hva tidlig innsats og distinksjonene gjør med ... -
Pedagogisk samarbeid mellom tospråklig lærer og klasselærer- En kvalitativ undersøkelse av praksisfeltets forståelse av tospråklig lærerens rolle og samarbeid med klasselærer
(Master thesis, 2018)I denne masteroppgaven vil jeg presentere resultater ut fra studien om det pedagogiske samarbeidet mellom klasselærere og tospråklige lærere. Formålet med oppgaven er å belyse hvordan det pedagogiske samarbeidet mellom ... -
PP – rådgiverens rolle i PPT
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet innenfor studieretningen spesialpedagogikk med fokus på rådgivning. Oppgavens tema retter fokuset mot PP - rådgiver sin rolle i PPT, og hva deres rolle innebærer, samt deres opplevelser og ... -
Resiliens og adferdsvansker i norske barnehager
(Master thesis, 2024)Formålet med denne masteroppgaven i spesialpedagogikk er å undersøke og belyse hvordan utvikling av barns resiliens kan bidra til å forebygge adferdsvansker blant barn i barnehager i Norge. Oppgaven inneholder en analyse ... -
Samarbeid på tvers: PP-rådgiveres perspektiver på tverrfaglig samarbeid i skolen
(Master thesis, 2024)I denne masteroppgaven tar jeg for meg erfaringene PP-rådgivere har med tverrfaglig samarbeid med skolen. Sentrale temaer i oppgaven vil være tverrfaglig samarbeid og kommunikasjon. For å få flere perspektiver rundt ... -
Sammen i dag, alene i morgen Om bruk av kartleggingsverktøy på småbarnsavdeling i barnehagen «Collaboration today, independently tomorrow” About assessment in kindergarten MASPE 2019
(Master thesis, 2019)Bakgrunn for prosjektet er en kommunes pålegg om samarbeid mellom kommunens helsestasjon og barnehagene hvor formålet er at pedagogisk personell i barnehagene deler sin kunnskap om alle toåringer sine ferdigheter. Mer ... -
"..så mye atferd, og ingen ekstra ressurset.." - En kvalitativ studie om pedagogiske lederes samarbeid med foreldre til barn med utagerende atferd
(Master thesis, 2024)I dagens barnehage, som har gått fra å være en ren omsorgsarena til å bli en del av utdanningssystemet, er det økt fokus på tidlig læring og inkludering. Til tross for dette har utagerende atferd blant barn økt, og pedagogene ... -
Selvoppfatning, mestring og motivasjon i skolen
(Master thesis, 2021)Som elev i skolen plasseres en i et utdanningssystem. Her blir elevenes prestasjon, atferd og evner utsatt for vurdering, lett synlig for andre. For de elever som mestrer skolens mangfoldige krav, styrkes muligheten for å ... -
Skaperglede, engasjement og utforskertrang. En kritisk analyse av doble formål og motsetningsfulle intensjoner knyttet til en inkluderende opplæring.
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven handler om doble formål og motsetningsfylte intensjoner knyttet til utdanningspolitiske målsetninger om en inkluderende opplæring. Den er en teoretisk analyse av læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 ... -
Skolefraværsproblematikk og hjem-skole samarbeid : «…det har jo vært et landskap å manøvrere i...»
(Master thesis, 2021)Skolefraværsproblematikk er en stadig økende utfordring i skolen i dag, og det er veldig utfordrende å fange opp denne type strev tidlig nok. Gjennom disse fire informantenes fortellinger kan det se ut til at skolene ikke ... -
Sosial bakgrunns betydning for elever i den spesialpedagogiske tiltakskjeden
(Master thesis, 2022)Sammendrag Sosial bakgrunns betydning for elever i den norske skolen har gjennom årene vært gjenstand for både interesse og forskning. Forskningen har gjerne vært knyttet til elevers skoleprestasjoner, frafall i videregående ... -
Speech-language pathologists and parents perceived challenges and opportunities of telepractice
(Master thesis, 2022)Tittel: Logopeder og foreldre sine opplevde utfordringer og muligheter med telehelse Forfatter: Rita Osei År: 2022 sider: 71 (uten vedlegg) Hensikt: Hensikten med denne studien er å forstå erfaringene til brukere av ... -
Spesialpedagogisk anerkjennelse i og av barnelitteraturen – et eksempel med et urolig barn i Lønneberget og et fagmiljø på Lillehammer med en opprørsk fortid
(Master thesis, 2024)I denne oppgaven har jeg undersøkt det spesialpedagogiske kunnskapspotensialet som er å finne i barnelitteraturen ved å analysere Emil-bøkene av Astrid Lindgren i lys av Anne-Lise Løvlie Schibbye og Elisabeth Løvlies ... -
Spesialundervisning i klasserommet : Hvordan lykkes?
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne oppgaven er å få økt kunnskap om hvordan spesialundervisning kan foregå i klasserommet, med godt utbytte for alle elever. Temaet har vi belyst gjennom en praksisnær tilnærming der vi har gjort kvalitative ... -
Språk og begrepslæring - autentiske og estetiske erfaringer i begrepslæringen i grunnskolen
(Master thesis, 2022)Språk omgir oss overalt og hvordan en forstår språkets prosesser og bakgrunn er ulikt. Vi lever i et stadig mer utfordrende samfunn i forhold til språklig samhandling, der denne er mer kompleks enn tidligere. Dette krever ... -
Standpunktkarakter for elever med spesialundervisning : en umulig mulighet? SPE 3006,
(Master thesis, 2018)Tema i denne masteroppgaven er samarbeid om vurdering av elever med spesialundervisning i ungdomsskolen. Oppgaven tar for seg pedagogenes samarbeid for å sette standpunktkarakter for elever som får deler av undervisningen ...