Browsing Master i spesialpedagogikk deltid MASPE by Title
Now showing items 13-32 of 71
-
Flerspråklige elevers opplevelse av teoretisk undervisning i ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Hovedmålet med denne kvalitative studien er å gi innsikt i flerspråklige elevers opplevelse av undervisning i en norsk ungdomsskole. Hensikten er å analysere elevenes egen opplevelse og forklare språkets, spesielt, morsmålets ... -
Folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i en yrkesfaglig utdanning: Opplæring i manipulasjon av egne tanker eller økt bevissthet om meningsskapingen som skjer i ulike kontekstuelle, posisjonelle, yrkesøvende og eksistensielle sammenhenger? Implementering av et opplegg utenfra eller fokus på de mulighetene som er i skolen? Søkelys på evidensen, debatten, politiske dokumenter og to ulike tilnærminger til folkehelse og livsmestring som tverrfaglig tema i skolen.
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven har jeg undersøkt og ønsket å belyse det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring som innføres i skolen høsten 2020. Det gjøres ved å se nærmere på belegget for at et slikt tverrfaglig tema trengs, ... -
Foreldres opplevelse av samarbeid med kontaktlærere i grunnskolen
(Master thesis, 2024)Sammendrag Tittel: Foreldres opplevelse av samarbeid med kontaktlærere Problemstilling: Hvordan opplever foreldre av barn med spesielle behov samarbeidet med barnets kontaktlærer? Metode: Datamaterialet er samlet inn ved ... -
Forskjeller mellom spesialundervisning og ordinær opplæring - med fokus på trivsel, relasjon, motivasjon og sosial kompetanse
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven har som formål å rette søkelyset mot de elevene som mottar spesialundervisning i grunnskolen. Som en tilnærming til dette er det tatt utgangspunkt i et FoU-prosjekt kalt ”Kultur for læring” som er ... -
Gule blomster
(Master thesis, 2024)Sammendrag Forskningsområdet til denne masteroppgaven er spesialpedagogikk. Målsetningen har vært å utforske det spesialpedagogiske feltet fra et relasjonsutviklingsperspektiv. Oppgaven retter oppmerksomheten mot øyeblikk ... -
How might the co-creation of a situated working woodland begin to address some of the major pedagogical challenges of our time?
(Master thesis, 2019)This thesis was written alongside the practical realisation of a new working woodland provision for young adults with special educational needs (SEN) in the West Midlands of the United Kingdom. The thesis traces the journey ... -
Hva kjennetegner tilrettelagte klasser/ grupper på den videregående skole i dag?
(Master thesis, 2018)Bakgrunn til valget i denne studien er relatert til min jobb som sos- og spesialpedagogisk rådgiver i den videregående skole. Gjennom mitt virke i det spesialpedagogiske arbeidsfeltet ser jeg at disse tilbudene skiller seg ... -
Hva vil vi med utdanningen i vår tids skole? I spenningsfeltet mellom målstyring og inkludering.
(Master thesis, 2023)I denne studien har vi gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse av utvalgte kapitler i St.meld. nr. 30 (2003-2004) -Kultur for læring og Meld. St. 6 (2019-2020) - Tett på tidlig innsats og inkluderende fellesskap i bhg, ... -
Hva vil vi med utdanningen i vår tids skole? I spenningsfeltet mellom målstyring og inkludering.
(Master thesis, 2023)I denne studien har vi gjennomført en kvalitativ innholdsanalyse av utvalgte kapitler i St.meld. nr. 30 (2003-2004) -Kultur for læring og Meld. St. 6 (2019-2020) - Tett på tidlig innsats og inkluderende fellesskap i bhg, ... -
Hvilken forståelse har dagens lærere av begrepet psykisk helse og på hvilken måte kan denne forståelsen påvirke egen lærerrolle
(Master thesis, 2023)Norsk sammendrag I denne kvalitative studien har jeg forsket på problemstillingen «hvilken forståelse har dagens lærere av begrepet psykisk helse og på hvilken måte kan denne forståelsen påvirke egen lærerrolle» Med ... -
Hvordan arbeider barnehagelærere med matematikk i aldersgruppen 3- 6 år?
(Master thesis, 2023)Sammendrag I denne kvalitative undersøkelsen har jeg utforsket hvordan barnehagelærere arbeider med matematikk i aldersgruppen 3-6 år. Formålet med oppgaven er å få tanker, erfaringer og opplevelser rundt dette arbeidet. ... -
Hvordan beskriver lærere sin gjennomføring av den begynnende lese- og skriveopplæringen
(Master thesis, 2023)I denne kvalitative undersøkelsen har jeg hatt interesse av å finne ut hvordan lærerne beskriver sin praksis i gjennomføringen av den begynnende lese- og skriveopplæringen. Formålet med oppgaven er å få innsikt i hvordan ... -
Hvordan erfarer fagansatte i fagskolen å undervise studenter med funksjonsnedsettelser?
(Master thesis, 2023)Sammendrag Denne masteroppgaven innenfor det spesial pedagogiske feltet handler om fagansattes erfaringer med å undervise studenter med funksjonsnedsettelser i fagskolen. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende ... -
Hvordan jobber lærere med å skape et godt psykososialt miljø med vekt på relasjonen?
(Master thesis, 2020)Elevenes rett til et godt psykososialt miljø har fått mye oppmerksomhet i Norge de siste ti-årene. Interessen for å kunne gi trygghet, trivsel og mestring til alle barn har ført til økt forskning innenfor psykososiale ... -
Hvordan kan ulike forståelser av Stortingsmelding 6`s fremstilling av tidlig innsats påvirke elevers opplevelse av mestring i grunnskolen? : En teoretisk analyse ved bruk av Biesta teori om formålet med utdanning innenfor ulike pedagogiske tradisjoner.
(Master thesis, 2021)Denne studien omhandler hvordan ulike forståelser av Stortingsmelding 6`s (2019-2020) fremstilling av tidlig innsats kan påvirke elevers opplevelse av mestring i skolen. Oppgaven er en teoretisk analyse ved bruk av Biestas ... -
Hvordan kan utdanningssystemet ivareta psykisk helse for barn med fonologiske vansker i lys av OAS-modellen?
(Master thesis, 2024)Denne masteren i spesialpedagogikk med fordypning i språk i teori og praksis handler om hvordan vi kan ivareta og/eller fremme psykisk helse for barn med fonologiske vansker. Den røde tråden gjennom oppgaven dreier seg ... -
Hvordan opplever kontaktlærere i skolen pedagogisk-psykologisk tjeneste sitt systemrettede arbeid, sett i lys av inkludering?
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ studie der jeg har undersøkt hvordan kontaktlærere i skolen opplever pedagogisk-psykologisk tjenestes (ppt) systemrettede arbeid sett i lys av inkludering. Jeg ønsket å undersøke dette i etterkant ... -
Hvordan opplever lærere å tilrettelegge og gjennomføre et opplæringstilbud for elever med autismespekterforstyrrelser innenfor skolens inkluderende fellesskap? En kvalitativ studie med bruk av narrativ.
(Master thesis, 2024)Sammendrag I denne studien har det blitt forsket på problemstillingen «Hvordan opplever lærere å tilrettelegge og gjennomføre et opplæringstilbud for elever med autismespekterforstyrrelser innenfor skolens inkluderende ... -
Hvordan oppleves komplikasjonen det er rundt skolevegring blant elever i barnevernstiltak, av PP-rådgivere og ansatte i barnevernstjenesten?
(Master thesis, 2022)Bakgrunn og formålet: De involverte instansene kan meddele om en opplevelse av økende tendenser til skolefravær, spesielt av typen de definerer som problematisk skolefravær (Havik, 2018a). Gjennom forskning og opplevelser ... -
Hvordan påvirker tidstyvene i skolen pedagogens relasjonsarbeid?
(Master thesis, 2019)