Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVan Melckebeke, Stefanie
dc.date.accessioned2018-10-19T08:52:53Z
dc.date.available2018-10-19T08:52:53Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2568797
dc.descriptionMastergradsoppgave, Høgskolen i Innlandet, 2018.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This thesis examines didactic benefits of young adult (YA) dystopian literature when used in the English subject classroom in Norway. More specifically, the study investigates how working with this genre can develop young adult students’ critical thinking skills and their understanding of contemporary society, and how this can influence readers’ personal development and self-growth. Moreover, the thesis looks at the students’ development of reading and digital skills when working with YA dystopian literature in general, and Scott Westerfeld’s trilogy, Uglies (2005a), Pretties (2005b) and Specials (2006), in particular. This study is based on literary theory, mainly traditional and YA dystopian literature, and didactic theory, which is presented in a literature review. The second research method is a close reading of Westerfeld’s Uglies trilogy. The findings from both the close reading and the literature review are discussed in relation to the Common Core and English Subject Curricula, as well as the Framework for Basic Skills. Working with YA dystopia can aid young adults to meet the learning outcomes that are set by the Norwegian Directorate for Education and Training. The qualities of this type of literature make it a viable choice for work in the English subject classroom and with young adults. Nevertheless, further research in this field can consist of testing concrete teaching methods and practical classroom applications in the form of empirical research.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvilke didaktiske fordeler som kan knyttes til bruken av dystopisk ungdomslitteratur i engelskfaget i norsk skole. Mer konkret drøftes hvordan denne sjangeren bidrar til utvikling og styrking av elever i ungdomsalders evner til kritisk refleksjon og deres forståelse av et moderne samfunn. Dette forbindes også med denne elevgruppens personlig utvikling. I tillegg undersøker denne studien hvordan bruk av dystopisk ungdomslitteratur kan bidra til å utvikle lese- og digitale ferdigheter. Denne oppgaven baserer seg på en spesifikk trilogi av Scott Westerfeld: Uglies (2005a), Pretties (2005b) og Specials (2006). Denne oppgaven tar utgangspunkt i litterær teori som omhandler både klassisk- og ungdomslitteratur innenfor den dystopiske sjangeren. I tillegg gjennomfører denne studien også en litterær analyse av Westerfeld sin Uglies trilogi. Funn fra analysen og teorikapitlet blir drøftet i lys av læreplanen, mer bestemt den generelle delen og læreplanen i engelsk, i tillegg til rammeverket for grunnleggende ferdigheter. Arbeid med dystopisk ungdomslitteratur i engelskfaget kan bidra til å oppnå en rekke læreplanmål. Denne sjangeren har egenskaper som gjør den egnet til arbeid med elever i ungdomsalder innenfor norsk skole. Videre forskning innenfor dette feltet kan bestå av å undersøke konkrete lærestrategier og undervisningsmetoder der bruk av dystopisk ungdomslitteratur undersøkes gjennom empirisk forskning i norsk skole.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.subjectMIKSnb_NO
dc.subjectengelsk språknb_NO
dc.titleYoung Adult Dystopian Literature. Didactic Benefits of its use in the English Subject Classroom in Norway.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010nb_NO
dc.source.pagenumber85nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel