Show simple item record

dc.contributor.authorNordberget, Edith Aune
dc.date.accessioned2018-10-30T07:55:31Z
dc.date.available2018-10-30T07:55:31Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2570042
dc.descriptionMastergradsoppgave i tilpasset opplæring, Høgskolen i Innlandet, 2018.nb_NO
dc.description.abstractNorsk: Denne masteroppgaven er skrevet ved Høgskolen i Innlandet innenfor temaet tilpasset opplæring. Jeg har brukt kvalitativ metode for å få svar på forskningsspørsmålet som er: Hvis en lærer av faglige grunner ønsker informasjon om klasseforeldres tros- og livssynsbakgrunn, hva bør da læreren legge vekt på når hun/han spør foreldre om dette i løpet av foreldresamtalen? Formålet med denne oppgaven er å finne ut hva foreldre synes læreren bør legge vekt på dersom hun eller han ønsker å stille dem spørsmål om deres tros- eller livssynsbakgrunn. I denne sammenhengen forsker jeg med utgangspunkt i foreldresamtalen. Jeg intervjuet utvalgte foreldre med forskjellig tros- og livssynsbakgrunn for få svar på mitt forskningsspørsmål. Deres ytringer omhandlet i stor grad hvordan læreren bør kommunisere eller hvilken form hans eller hennes kommunikasjon burde ha. Av den grunn valgte jeg å bruke Mikhail Bakhtins teori om talesjangre for å analysere mitt datamateriale. For å sette oppgaven og forskningsspørsmålet inn i en sammenheng, viser jeg også hvorfor det kan være interessant for lærere å ha informasjon om klasseforeldres tros- eller livssynsbakgrunn. Grunnen til at jeg gjør dette, er for å vise leseren bakgrunnen for min forskning. Dette gjør jeg ved blant annet å vise til retningslinjer og læreplan for KRLE samt til didaktikk for faget. Ettersom livssyn og religion er et personlig tema, presenterer jeg de lover og retningslinjer lærere må forholde seg til når de ønsker å stille foreldre spørsmål om deres tros- eller livssynsbakgrunn i løpet av foreldresamtalen. Oppgaven viser også hvordan hjem – skole-samarbeid fungerer på de fleste skoler, hvorfor samarbeidet mellom hjem og skole er viktig og hvilken rolle foreldresamtalen har i dette samarbeidet. Mitt empiriske datamateriale peker i retning av at læreren gjerne kan spørre foreldre om hvilken tros- eller livssynsbakgrunn de har, så lenge han eller hun gjør det på en passende måte. I denne oppgaven har jeg beskrevet hva mine informanter anser å være en passende kommunikasjonsform når man samtaler om familiens tros- og livssynsbakgrunn. Dette er viktig i samtaler hvor man som lærer av faglige grunner ønsker å bruke foreldresamtalen til å spørre foreldre om deres tros- og livssynstradisjon.nb_NO
dc.description.abstractEnglish: This Master’s thesis is written at the The Inland Norway University of Applied Sciences (INN University), within the subject area of adapted education. To get the research question answered, I have used qualitative method. The research question is: If a teacher, for scholastic reasons, wants to get information about the background of the parents of his pupils, when it comes to religions or philosophies of life, what should the teacher emphasize, when she/he asks the parents about it during the parent teacher meeting? The purpose of this thesis is to look at what parents think the teacher should emphasize, when he or she wants to ask them questions about their background in religion or philosophy of life. This research is looking at the parent teacher meeting as the area for this kind of dialogue. I interviewed a selection of parents, with different background. Many of their views revolves around how the teacher should communicate, or which form his or her communication should have. Because of that, I chose to use Mikhail Bakthin’s theory of speech genres to analyze my data. To show the context of the thesis and the research question, I have in this thesis also discussed why it can be interesting for teachers to have information about the background of the pupils’ parents, when it comes to religions or philosophies of life. I do that by showing guidelines for, and the subject curriculum for, the subject Knowledge of Christianity, Religion, Philosophies of life and Ethics, as well as didactics for the subject. As religion and philosophies of life is a private topic, I found it suitable to present which laws and guidelines teachers need to comply with when they want to ask parents questions about their religion or philosophy of life during the parent teacher meeting. In thesis I also discuss how home – school-collaboration works in most schools, why this collaboration between home and school is important, and which role the parent teacher meeting plays in this collaboration. My empiric data material is pointing towards asking parents about their background, when it comes to religion or philosophy of life, as something a teacher readily can do, as long as he or she does it in an appropriate way. I have in this thesis described what my interviewees consider to be a suitable form of communication in a dialogue about their family’s background when it comes to religion or philosophies of life, when it is discussed in the parent teacher meeting.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.subjectMITOnb_NO
dc.subjecthjem-skole samarbeidnb_NO
dc.subjectforeldresamtalenb_NO
dc.subjectlivssynnb_NO
dc.titleForeldresamtalen som faglig samtale om tro og livssynnb_NO
dc.title.alternativeThe parent teacher meeting as a scholastic dialogue on beliefs and philosophies of lifenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber91nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record