Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkavern, Hege
dc.date.accessioned2019-01-28T14:30:04Z
dc.date.available2019-01-28T14:30:04Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2582674
dc.description.abstractIntensivstudentene skal i løpet av studiet gjennomføre en rekke obligatoriske arbeidskrav knyttet til ulike emner, som må godkjennes, før de kan gå opp til eksamen i dette emnet. Tidligere kull har fått skriftlige tilbakemeldinger eller 1:1 tilbakemelding fra læreren på de ulike obligatoriske kravene. Nå ønsket jeg å prøve ut videotilbakemeldinger som et alternativ til skriftlige tilbakemeldinger og 1:1 tilbakemelding. Studentene skal gjennomføre i løpet av 13 teoriuker fire obligatoriske arbeidskrav. I løpet av de 13 ukene vil studentene få videotilbakemelding på ett av arbeidskravene. I følge Hattie & Goreia (2013) var den mest effektive formen for tilbakemelding gitt i form av video og lydopptak. Jeg ønsket noe enkelt og valgte å bruke Tech Smith Relay.Tech Smith Relay er en løsning der jeg gjør opptak av det som vises på PC-skjermen min, i tillegg til lyd og eventuelt kamerabilde av meg selv. Opptakene blir lagret på server hos eCampus, og jeg får tilsendt lenker som kan publiseres i Fronter slik at studentene kan spille av opptakene. Opptakene gjøres på min egen PC, med et hodesett med mikrofon og eventuelt kamera som ekstra utstyr. Studentens arbeidskrav ble lastet opp på min PC, og jeg fargela ulike momenter i oppgaven som jeg ønsket å gi en tilbakemelding på. Tilbakemeldingene var basert på de vurderingskriterier som fremkom i beskrivelsen av arbeidskravet. Studenten lastet opp mine kommentarer gjennom bilde og lyd. Ved at studentene hadde tilgang på dette gjennom fronter, kunne de når som helst og hvor som helst gå inn og se og høre mine kommentarer. Hensikten med dette pedagogiske utviklingsarbeidet er å få kunnskap om videotilbakemelding er en egnet metode for studenttilbakemelding. Jeg ønsker å undersøke hvordan studenter erfarte videotilbakemelding, og selv få erfaringer med bruk av videotilbakemelding Metode Det ble benyttet høgskolens dokument for underveisevaluering. Det ble også gjort en fagspesifikk evaluering i tillegg til underveisevalueringen. Utvalget bestod av 16 studenter ved intensivutdanningen. De representerte en variasjon. Det ble inkludert både kvinner og to menn i evalueringen. Det ble en stor variasjon i alder, yrkeserfaring, varierende stillingsstørrelser og arbeid. Resultater Mer nyttig enn skriftlige tilbakemeldinger Å bli sett Lærerperspektiv under utprøving av videotilbakemelding Konklusjon Med bakgrunn i underveisevalueringen har jeg kommet frem til at video tilbakemeldinger er et bra alternativ til 1:1 tilbakemelding. Video tilbakemeldinger er et bedre alternativ enn skriftlige tilbakemeldinger. Uavhengig av om det er 1:1 tilbakemelding, skriftlig eller videotilbakemeldinger er det viktig å fokusere på læringsutbytte. Hvor studenten skal, en selvevaluering om hvordan studenten ligger an i forhold til læringsutbytte og fokus på progresjon om hvor studenten skal gå videre. Videotilbakemelding sikrer at studenten får tydelige tilbakemeldinger.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Hedmarknb_NO
dc.titleVideotilbakemelding på obligatoriske arbeidskrav: Et pedagogisk utviklingsarbeidnb_NO
dc.typeReportnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel